Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljusare skärm ?


John

Rekommendera Poster

Hej,

 

Min bild är så mörk, jag har maxat ljusstyrkan etc i skärmen men ändå så är den mörk... Jag har hört något om att uppdatera färg palletten? eller ngt liknande... hur går man tillväga ?

 

Hur får man ljusare bild på annat sätt än bara maxa skärm inställningarna?

 

Jag har GeForce 4 som grafikkort.

 

tack för alla svar,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är din skärm?

Att det är svårt att få skärmen tillräckligt ljusstark brukar kunna tyda på att den sakta men säkert försämras. En del lågkvaliteskärmar kan det vara svårt att få upp ljusstyrkan på redan när de är nya.

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde kunna gå in i Kontrollpanelen, Skärminställningar, välj fliken Inställningar och tryck på knappen Avancerat. Du får nu upp ett fönster där det kanske kan gå å fixa ett å annat...

 

/Henrik

 

---------------------

Snart är jag ikapp dig Weyland...

/Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rejält OT

 

Snart är jag ikapp dig Weyland...

/Henrik

Undra varför jag blir lite upprörd varje gång jag ser denna text. Kan det vara för antal inlägg:

Pepino: ca 2/dag
Weyland: ca 10/dag

Är det bara jag som stör mig på denna kvantitet framför kvalité-signatur?

 

[inlägget ändrat 2002-10-29 15:51:29 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Pepino skriver - där borde du kunna dra upp Gamma-korrigeringsvärdena antingen för hela färgskalan eller varje färg (RGB) för sig. Om sistnämnda - dra upp alla färgskalor ungeför lika mycket så ska bilden bli ljusare.

 

/T

(och vad vill egentligen Pepino med sin signatur - jag har dock sett värre. Rejält trött på de som rapar upp hela sin datorkonfig i botten på varje inlägg de skriver!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som du borde få skärmen justerad av en tekniker.

 

Annars kan du som Pepino beskriver justera windowsgamman, med senaste detonator gör man det via kontrollpanelen, bildskärm, fliken inställningar, knappen avancerat, fliken för ditt grafikkort, övriga egenskaper, nview, enhetsinställningar, färgkorrigering.

 

Men som sagt, om din skärm är mörk från början lär detta inte hjälpa alls, då gammajusteringen väl bara är mjukvarumässig och vitt fortfarande är vitt, inte vitare?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast ni inser inte att Pepino och jag kappseglar? ;)

 

Eller inte..

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck - söker efter det fina programmet jag nyttjar som kontroll mot skärmens inställningar. Tänkte lägga in länken här. Men det är fruktansvärt svårt att finna det.

 

Så jag lägger upp det temporärt på det lilla utrymme jag har hos Telia.

 

rekommenderar er alla, som nu inte har ett skärmkorrigeringsprog, att ladda hem det medans det ligger där.

 

Nokia har skapat det, och om någon nu hittar en länk till det, så posta den gärna här. Har ingen lust att låta mitt konto agera filserver :)

Men här har ni det:

http://w1.876.telia.com/~u87618716/Nokia.zip

 

Ahh - programmet är ett icke aktivt program. Det ändrar allstå inga inställningar, utan guidar dig att ställa in rätt.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet beror på att bildröret är slut.. Är skärmen ett par år och har stått på en del är det tyvärr något man får räkna med (oftast på billigare modeller). Det du kan göra är att försöka höja gammavärdet genom någon inställning i datorn, eller skruva isär skärmen och vrida upp brightness-kontrollen direkt på HV-transformatorn. Du kan även mixtra med att öka spänningen till bildrörets glödtrådar, när dom går varmare blir bilden ljusare. Men båda dom här metoderna är ganska temporöra (nöd) lösningar.. En ny skärm är tyvärr vad du behöver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag löste det, fast på ett väldigt fult sätt! :)

 

Gå in via nvidias nview stöd och öka färgdjupet m.m... men som sagt, det är ingen snygg bild, men ljusare är det!

 

Får väl köpa en ny skärm snart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...