Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

länkar


PABLO

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle behöva hjälp med följande:

 

i en sida (sida1) har jag ett text stycke som hämtas från en tabell i min databas. denna text stycke ska i sin tur vara länkad till en specifik text stycke i samma tabell. denna länk ska visas i en annan sida (sida2). problemet jag har är att jag inte riktigt vet hur koden för att göra detta ser ut.

Det är ju tänkt att informationen på sida1 ska ändras lite då och då, och sida2 ska dynamisk byggas upp beroende på vilken textstycke som finns på sida1.

 

Det är lite svårt att förklara. Men om ni går till t ex www.aftonbladet.se så förstår ni nog hur jag vill att det ska se ut. Där är en länk länkad till en specifik artikel. Jag vill slippa göra flera aspsidor till varje artiekl. Jag tror att man ska kunna göra en aspsida som alla länkar anropar men som sedan byggs upp beroende på vilken länk man klickade på.

 

Vet inte om ni förstår... inte äns jag gör det...hehe...

 

Tack för hjälpen!!!

Hejdå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill du ha 2 sidor, sedan vill du inte ha det!?

 

Lite svårt att hjälpa dig om du inte själv vet hur du vill ha det.

 

Du kan alltid hämta båda textstyckena samtidigt och gömma det andra. D v s att du har olika lager.

 

//Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är två sidor... sida2 ska byggas upp beroende av vilken länk man klickade på på sida1.

t ex..

På sida ett har jag två texter:

 

"Här kan du läsa om en sak" (länk1)

 

"här kan du läsa om en annan sak" (länk2)

 

Dessa två är länkar... som hämtas från en databas tabell som heter texter.

i samma tabell finns båda artiklarna. Jag har alla texter samlade i en tabell.

Om man klickar på länk 1 så ska man skickas till sida nummer två, vi kan kalla den nyheter.asp. denna sida ska hämta artikeln som länk1 handlar om. Om man klickar på länk2 så ska man komma till samma sida, nyheter.asp. Men då ska sidan visa en annan artikel.

 

tabellen ser ut så här:

ID textnamn Artikeltyp_id fil

1 länk1 artikelresume1 text...

2 länk2 artikelresume2 text...

3 artikel1 artikelhel1 text...

4 artikel2 artikelhel2 text...

 

länk 1 är kopplad till artikel1. När jag klickar på länk1 så ska jag komma till nuheter.asp som ska visa artikel1. osv...

 

Hoppas man förstår...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då vet vi.

 

Alt 1

Hämta texterna som skall användas på sidan 1 och ta med ID nr. Du har väl ett ID nr till texterna?

Använd det unika ID nr när du hämtar text två till den andra .asp sidan.

T ex

<a href="hppt://www.namnet.se/dokumentet.asp?ID=3" />

 

Alt 2

Hämta texterna som skall användas på sidan 1 och sidan 2.

Lägg detta i en array i ett javascript.

använd onClick för att använda texten i arrayn för att skicka iväg den till andra .asp sidan.

I deta fall använder du en FORM tagg som använder Method=POST.

Länk koden blir då:

<a href="#" onCLick="return visatext(1);" />

 

I JavaScriptet så hämtar du rätt text från arrayn med hjälp av siffran i funktionsanropet. Texten läggs i ett hidden fält och du avslutar med

document.Forms[0].submit();

 

Själv skulle jag inte kladda så mycket med alt 2, då alt 1 är det som jag anser är bäst.

 

Jag hoppas att du förstår

 

//Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag försökte göra det första exemplet. På sida1 har jag följande SQL.

 

SQL = "SELECT TEXTER.fil FROM TEXTER WHERE (((TEXTER.text_foto_typid)=1)) AND TEXTER.Datum =(SELECT MAX(Datum) FROM TEXTER) ;"

 

jag hämtar filen (texten) med typid 1, (som i det här fallet är en sammanfattning av texten som ska stå i sida2) som har det senaste datumet. detta funkar bra.

 

sedan länkar jag själva texten:

 

<a href= Huvudnyhet1.asp>

<%=rs("fil")%></A>

 

nu kommer man till sida 2, som ska hämta en viss text. Allt detta funkar.

Jag har följande SQL på sida2:

 

SQL = " SELECT TEXTER.fil FROM TEXTER WHERE (((TEXTER.text_foto_typid)=5)) AND TEXTER.Datum =(SELECT MAX(Datum) FROM TEXTER) ;"

 

den hämtar filen med ett specifikt typid, i detta fall 5, som är en text med hela artikeln

 

sedan om jag lägger upp en ny länk på sida ett och denna länk ska ta en till Huvudnyhet1.asp, men nu ska sidan hämta en annan text och visa den.

 

 

hur kan aftonbladet.se ha gjort i sina länkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...