Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thermaltake Silent Viking?


Relativity

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det är så att jag har en dator med:

AMD XP 1800+ Processor

ASUS A7V333 Moderkort

256 MB DDR 333 Mhz Minne

IBM 80 Gig 120 GXP Hårddisk

Soundblaster 128 Ljudkort

Geforce 3 Ti200 Grafikkort

+ 1 utblås- och 1 inblåsfläkt

 

Det är också så att jag har en silent viking som kyler min processor. Problemet ligger i att jag tycker tempraturen är alldeles för hög. När jag inte rör den så ligger tempraturen på ca: 55 grader och när jag spelar så går den upp i ca: 62 grader. Är verkligen Thermaltakes Silent Viking så dålig? Den ska ju klara 2100+. Enligt vissa program jag har så går fläkten också bara i 2200 rpms. Det låter inte mycket. Och enligt de jag köpte så sa de att man inte behövde ha någon kylpasta på för att det satt redan på kylflänsen. Visst det gjorde det(tror jag) eftersom det fanns en skyddslapp i botten på kylflänsen som sa något om att kylpasta redan fanns på. Men vad jag nu undrar är ifall kylpastan är dålig? Kanske ska byta mot någon annan som Artics modeller. Och har någon annan någon erfarenhet med silent viking fläkten? Ska verkligen en processor med en Silent Viking kylare ge så dålig kylning?

 

[inlägget ändrat 2002-10-29 11:31:09 av Relativity]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Relativity!

 

Har ingen personlig erfarenhet av just den fläkten. Men generellt vet jag att den kylpastan som sitter under "skyddslappen" på kylflänsen bara fungerar 1 gång.

Det vill säga att om du tar av kylflänsen efter att du har satt dit den första gången så är effekten av den pastan borta. Då måste du ta bort resterna och sätta dit ny.

 

/Ralph

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma processor och kylare som du med den skillnaden att jag har Arctic Silver pasta istället för den som satt på när jag köpte den. Jag har också en fläkt fram och en bak fast en hårddisk mer än du som kan ge värme.

 

Min processor ligger runt 47 grader idle. Sen om det är kylpastan som gör skillnaden vet jag ju inte, det kan ju skilja lite från prcessor till processor också antar jag.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ska kanske pröva att köra med artic silver. Det är inte så dyrt.

Vad jag har hört så ska det vara ett skittunt lager. Hur tunt? Hur vet man att man har nog tunt?

 

Men jag har också hört att en del ASUS kort visar fel tempratur också. Runt 5-10 grader. Kanske ska pröva att uppgradera bioset också. Har inte gjort det än för att många har fått allvarliga problem när de har gjort det.

 

Förresten, jag tänkt pröva ta bort fläkten men det verkar ju vara omöjligt utan att bryta av moderkortet? Den sitter ju som berget. Man vill ju inte bryta av moderkortet. Jaja, får pröva vidare.

[inlägget ändrat 2002-10-29 11:56:13 av Relativity]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har också samma fläkt..Samt + 1 utblås- och 1 inblåsfläkt

 

Men jag har en XP2001+ på en gigabyte- 7VRXP moderkort.

När jag inte rör den så ligger tempraturen på ca: 47 grader och när jag spelar så är den på ca: 50-51 grader.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, jag tänkt pröva ta bort fläkten men det verkar ju vara omöjligt utan att bryta av moderkortet? Den sitter ju som berget. Man vill ju inte bryta av moderkortet. Jaja, får pröva vidare.

 

Var _väldigt_ försiktig! Jag lyckades med konststycket att bryta sönder bägge mina moderkort inom 30 minuter. Som tur var gick det ena att använda eftersom det fanns lite kvar av plastpiggen. Till det andra var jag tvungen att köpa en Alpha fläns med tillhörande Papst fläkt. Dyrt men tyst!

 

==Coleburn==

 

--------------------

”It takes a lot of knowledge to

really mess something up!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Relativity!

 

Och har någon annan någon erfarenhet med silent viking fläkten? Ska verkligen en processor med en Silent Viking kylare ge så dålig kylning?

 

Jag köpte en för ett tag sedan och tycker den verkar hur bra som helst.

 

Kollade i BIOS efter att jag satt på datorn med den nya fläkten. Där pendlade tempen kring 40 - 50 grader. Då har jag också satt på kylpasta som jag köpt separat. Sedan har jag en fläkt i fronten på datorn.

 

Någon kylpasta under lappen som sitter på under fläkten tyckte jag inte jag fann alls. Tror snarare att det är någon slags skyddslapp för att inte skada kopparskiktet som hjälper till att kyla. Där finns ju en rund kopparplatta.

 

Kylpastan kan du ta en liten droppe av. Det fanns någon som jämförde det med en vattendroppe mellan två glasskivor. En liten droppe blir stor när glasskivorna trycks ihop.

 

Jag satte litegrann på själva kärnan. Den grå fyrkanten mitt på processorn. Sedan smetade jag ut det till ett lagom tunt skikt. Hur många millimeter det ska vara vet jag inte.

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-29 18:38:13 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar då vet jag. Jäkla grabbar på databutiken. De sa att det skulle vara det på. Då får jag sticka iväg och skaffa det imorgon och sätta på lite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, någon som har erfarenhet av att ta bort Thermaltake kylare? De är ju tydligen speciella genom att man inte skruvar fast fläkten med deras modeller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
De är ju tydligen speciella genom att man inte skruvar fast fläkten med deras modeller.

 

Det ska väl vara att försiktigt lossa clipfästet och få av den från plastbygeln, eller vad man ska kalla den för.

 

På det sättet fick jag både av och på mina fläktar. Tryck inte för hårt, så du kör skruvmejseln genom moderkortet :)

 

Har du kollat in installationsbeskrivningarna på tillverkarens hemsida?

 

http://www.thermaltake.com/support/installation.htm

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-29 21:32:40 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...