Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsamt nätverk?


Baracuda

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har byggt en egen router hemma. Jag kör winxp på både routern och klient burken. När jag ska skicka eller taemot filer i mellan dom så får jag bara upp speeden i 2000K (normalt ska den ju ligga på 7000-9000K).

 

Jag har ställt nätverkskorten (dom för de interna nätet) på 100Mbit full duplex, men det hjälper inte. Kan tillägga att jag kör med Winroute om det har nått med saken att göra..

 

Är det någon som vet hur man kan få upp speeden på det interna nätet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske det inte är troligt, men värt att kolla.

 

2mb/sec är ganska mycket, kolla så att dina, förmodligen väldigt fragmenterade, ide-diskar klarar detta.

 

Själv brukar jag inte ligga på mer än 4-6mb/sec på diskarna.

 

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I’m mine.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Wallin

Lite hederlig felsökning e nog på sin platrs!

 

Testa att deaktivera Winroute, koppla ifrån burkarna ifrån Internet eller övriga nät, koppla ifrån eventuella switchar och andra routrar och istället använda korsad kabel direkt mellan burkarna. Testa vilken speed du får. Därefter kopplar du på sak efter sak och ser om/när hastigheten sjunker. Om det t.ex. sjunker när du drar igång Winroute så leta efter annan programvara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Jacobsson

Detta brukar ofta hända...

Det kan bero på drivrutinerna för nätverkskortet men även på att ibland så klarar inte alla nic modeller att ha autosense men ibland även när man väljer fasta värden som 10 halv duplex, börja där och prova sedan sakta uppåt det tar tid men man kan hitta felet. felet kan uppstå när man kör antingen med korsad kabel eller via hub/switch.

 

Har ingen direkt lösning på detta problem utan antingen byta till andra bättre drivrutiner alt också nya NIC.

 

Varför har du winroute installerat om du nu kör Windows XP ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...