Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dra ur/stoppa i kontakter med saker på.

Don Tomas

Recommended Posts

Tjena alla ni som provar allt till bristningsgränserna.

Jag har för vana att alltid stänga av allt i båda ändarna, när jag drar ut en sladd/kontakt.

Dock inte USB, nätverkskablar eller ljudkablar .

Men hur är det egentligen, kan man dra ur/stoppa i en skärmkabel från grafikkortet med grafikkortet och skärmen på ?

Vad går eventuellt sönder ?

Skrivarkabel ? Jag vet en som smällde en krets i en Amiga på det sättet.

Modemkabel ?

/TN - member of the USE ?

Stefan Eklinder

Don Tomas!

USB ska man kunna dra ur och stoppa i under tiden som datorn är igång.

Skrivarkablar och skärmkablar gör man nog bäst i att stänga av datorn, som du också gör.

Nätverkskablar? Tja, jag har inte dragit ur min med datorn igång. Däremot är kabelmodemet igång, men det har inte tagit någon skada av operationen.

Kretsarna är väl de som kan ta skada vid en eventuell gnistbildning har jag läst i datortidningarna. Har som tur är aldrig råkat ut för att ha sabbat något på det sättet.

---

/Stefan Eklinder

If you can’t make it, fake it.

Både jag och en jag känner har smällt kretsen för skrivarporten på våra amigor en gång i tiden, det var väldigt enkelt gjort kan jag säga :)

..däremot bara måste juh TP-kablar vara till för att plugga i och ur under drift? Det gör jag iaf alltid, särskilt på den bärbara... (och i patchstativet ;p

--

.Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

En kollega till mig har lyckats kvadda ett grafikkort genom att dra ur kabeln med spänningen på. Själv brukar jag inte slå av spänningen.

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

Enkelt utryckt - moderna gränsnitt klarar de spänningspulser som kan uppstå, dvs USB och Firewire. De gränssnitt som också är gjorda för Plug&Play.

Äldre portar är mer eller mindre känsliga. Har i tidigare påkommit att ett grafikkort gett upp efter det att S-videokabel anslutits när datorn varit påslagen.

Ljudkontakter borde vara skyddade. Skrivar och seriella porten är inte skyddade.

/T

Jag fick en bra funderare angående detta förra veckan. Jag hade inte stoppat i mitt usb-kort och hade då bara 2 usb-portar. Naturligtvis behövde jag 2 portar till och hade inte lust att starta om datorn.

Nu testade jag naturligtvis inte detta - men teoretiskt sett borde jag väl kunnat plugga i usb-kortet på moderkortet under drift... eller? :)

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

teoretiskt sett borde jag väl kunnat plugga i usb-kortet på moderkortet under drift... eller?

Att sätta i ett PCI kort medan datorn är igång är inte speciellt lyckat. Ditt system kommer helt säkert att hänga och det är mycket stor risk att du bränner något på PCI bussen.

Att sätta i ett PCI kort medan datorn är igång är inte speciellt lyckat.
Nu gäller det ju inte något PCI-kort utan ett vanligt USB-kort som sitter på 7 pinnar på moderkortet...

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

Fortfarande tveksamt. I sig inget problem då du egentligen bara sätter dit en förlängsnings/greningssladd. Eller har jag fel. Har inte sett kortet i fråga så jag vet egentligen inte.

Men att peta inne i datorn när den är påslagen är inget jag rekommenderar.

/T

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...