Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extra Hårddisk


Relativity

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Det är så att jag ska installera en extra hårddisk till min dator. Jag har redan en IBM 120 GXP 80 Gig. Tänkte köpa mig 120 gig till men jag vet inte riktigt hur jag ska koppla IDE kablarna. Jag har 1 cdrom spelare och 1 brännare också. Ska jag ta en hårddisk på varje Ide kanal och koppla en varsin cdspelare(brännare) till varje hårddisk som secondary?

Min andra fråga är om det går bra att köpa en hårddisk av annat märke. Blir det några komplicationer om jag köper en av något annat märke. Och förresten, hur säkert är det att köpa en 120 GXP 120 Gig när jag har hört alla dessa problem överallt. Fast jag själv har inga problem.

Det jag ill ha är en snabb och säker hårddisk. Märke kvittar. Några recommendationer ifall märken kan blandas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur säkert är det att köpa en 120 GXP 120 Gig när jag har hört alla dessa problem överallt. Fast jag själv har inga problem.

 

jag har själv 3st. IBM-diskar och har inte haft några problem, så varför inte, fortsätt du med IBM bara.

 

jag vet inte riktigt hur jag ska koppla IDE kablarna. Jag har 1 cdrom spelare och 1 brännare också.

 

Bränner du mycket ONTHEFLY så skulle jag rekommendera att du sätter cdrom och brännare på varsin ide-kanal som slave.

Annars så tror jag att det kvittar hur du kopplar dom.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag ta en hårddisk på varje Ide kanal och koppla en varsin cdspelare(brännare) till varje hårddisk som secondary?

Låter bra.

går bra att köpa en hårddisk av annat märke.

Inga problem.

Det jag ill ha är en snabb och säker hårddisk.

Western digital, har väl bäst prestanda, men högljudd.

Köp Seagate Barracuda, knäpptyst, tom min dator från IBM har en sådan.

(Har aldrig haft en IBM-disk)

 

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för alla svaren!

Så det var tråkigt att Western Digitals hårddisk var högljud. Hur mycket mera än IBM:s hårddisk? Kan väl inte vara så stor skillnad?

 

Jag läste nyss om hur western digital har släppt en Special Edition som har 8MB cache minne. Tydligen mycket bra för den har fått väldigt bra betyg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WD låter inte mer än IBM, men förmodligen mer än Seagate. Test av WD-JB:http://www.storagereview.com/

 

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste nyss om hur western digital har släppt en Special Edition som har 8MB cache minne. Tydligen mycket bra för den har fått väldigt bra betyg.
Jag har 3 st 80 Gb varav en WD (8Mb cache), en IBM och en Seagate. Det enda jag kan säga i prestandaskillnad - är att jag inte märker någon skillnad.

Däremot ang ljudnivån..

Hur mycket mera än IBM:s hårddisk? Kan väl inte vara så stor skillnad?
Jo, där har du en otrolig skillnad! IBM:s disk kan man kalla tyst till skillnad från de andra. WD:n och Seagatens hörs tydligt när de varvar upp och jobbar, IBM:en däremot - den är knäpptyst!

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

---

Glöm inte å kyla diskarna bara. ;)

 

[inlägget ändrat 2002-10-29 08:02:23 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylning, sa du. jaha, ska jag skaffa någon sorts till hårddisken då eller?

Jag har redan 2 chassifläktar och tempraturen i lådan är 25 grader. Men min CPU ligger på 52. Ganska kul

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska jag skaffa någon sorts kylning till hårddisken då eller?
Nja, enklast är att montera hårddisken bakom insugsfläkten (om du har någon sådan). Då svalkar den hårddisken samtidigt som övriga datorn får friskluft.. Tyvärr kan detta vara ganska omständigt på de flesta chassin. :/

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan jag nog inte. Finns inga fästen alls där. En våning upp bara där den nuvarande hårddisken sitter. Där finns det 2 platser till. Våningen ovanför där så finns det 2 platser till(ovanför diskettstationen).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...