Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken nalle ska man välja ???


Lars Hedberg

Rekommendera Poster

Eftersom jag snart kommer att behöva (?) en ny nalle så har jag börjat titta mig omkring och då kommer jag fram till följande:

 

1) Ericsson R380 - om den nu någonsin kommer...

2) Nokia 8850 - men när kommer den ???

3) Motorola L7089 - enda trippeln, men ???

 

Några åsikter ??? Någon som vet när R380 resp 8850 kommer ut på marknaden ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Har du tänkt på dessa alternativ?

 

Nokia 8210, Ericsson R320s eller

Ericsson T28 (ej wap)

 

R380 och 8850 kommer antagligen dyka upp någongång under slutet av Q2, eller alltså Juni/juli 2000. Nokia och ERicsson hoppas på början av Q2 men det vet man ju hur det brukar bli.

 

8210 samt R320 skall enl. källor på resp. företag komma i Februari, April. Vi har en Betaprotoyp av R320 på jobbet och den verkar juste, lite buggig ännu men det lär dom lösa.

T28:an finns ute nu.

 

Trippelband förresten...

Om du inte åker ofta till USA, är det totalt värdelöst...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA: Där är jag ibland så det är iofs. en önskvärd funktion.

 

8850, så långt bort ??? Den har till och med fått ett pris (mer än R380 har fått).

 

8210, har den all funktionalitet som 8850 har ??? IR modem osv. ???

 

R320 - noway. Likaså T28, skulle evnt. vara T28 World då, men T28 har ingen IR/modem....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

T28 har IR.

 

Som modem kan du ju alltid köra GSM-SOFTMODEM, ett program som gör att du inte behöver ett hårdvarumodem.

 

Vad beträffar 8850 och när den skall släppas så är det bara vad jag hört (att den skall komma Q2) av samma person (jobbar på Nokia) som sade att 8210 är på g. när som helst.

 

Vad jag förstått så har 8210 i stort sett samma funktionalitet som 8850.

Kolla vidare på:

 

http://www.nokia.se/products/mobile/8210/

http://www.nokia.se/products/mobile/8850/

 

Varför inte R320?? om du nu kollat på R380. Den enda skillnaden är ju kalendern... Fast R320's formafaktor är förståss inte den snyggaste...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, T28 är nog fortfarande ett NOGO, speciellt efter dagens lilla (?) nyhet med samarbete mellan LME och Microsoft. Och troligen kommer inte R380 ut efter det... Nåja, vem vet. Det jag gillade var just kalendern och allt i en burk istället för två (som t.ex. en Psion 5mx och en nalle - som jag har idag alltså).

 

Jag skall definitivt ta en djupare koll på Nokia 8210, även om jag anser att 8850 är klart läckrare. Så t.ex. R320 är ju som sagt designen något som man undrar hur... Och sedan har den tydligen buggar enligt dig... Jag gillar inte saker som inte har kvalite. Vilket för mig till ett annat problemområde för Ericsson: deras eviga historia med batterier som aldrig vill....

 

Nokia 8850/8210 eller en L7089 (L7389?) blir det nog...

 

Mera kommentare Folk !!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Fäst dig inte vid hur buggig vår prototyp av R320 är, Nokia 7110 var ännu värre när vi fick den första prototypen i sommras...

 

Men är du ofta i New York och dylikt, kanske en trippel är vad du skall ha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade in Nokia 8210 igår kväll, mitt i den obefintliga julruschen, och den ser attans goer ut. Gillar saker som löstagbar front (man kan ju lacka den lite fräckt !!!) och dess storlek - äntligen en för skjortan !!! Den verkar också ha någon form av "kalender" eftersom det finns plats för 50 kalendernoteringar - har ni någon koll på vad som menas med det ???

 

Annars så vill jag nog se en R380 (som skall komma i feb enligt säljaren) innan jag bestämmer mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag försöker luska ut så är väl den stora skillnaden mellan 8210 och 8850 just det inbyggda modemet i 8850. Jag har stått i kö på en 7110 sedan i september, men har väl insett att det är smartare att både wappa och surfa med min Palm V via ett IR-modem. Men vad jag förstår går inte detta med 8210 utan tillägg, men med 8850 i standardutförande. Eller?

 

Har just fått låna en 8210, och den är väldigt läcker! Av/på-knappen (även profil-väljare) är lite väl nedsjunken och svåråtkomlig, men annars är den strålande. En T28 brevid ser ut som nåot katten släpat in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att om man tittar på Nokias hemsida, så står det klart och tydligt att modemet skall ingå i 8210. I rak motsats till vad Mobil skriver i senaste nummret (fick det i går). Klart klurigt.

 

En annan kombination är en Palm V + Motorola Timeport L7089, om nu Palm:n klarar av Motorolan (som HAR inbyggt modem oberoende av vad säljare och tidningar skriver, det den har är en något annorlunda IRDA koppling, men det är allt).

 

Jag har en Psion 5mx + just en L7089 idag (jupp!) och det fungerar utmärkt. Men från början var planen att min Psion skulle vara med varje dag och den bärbara i princip bara användas hemma... Tji fick jag, har alltid den bärbara med, varför Psionen är lite onödig... Och surfa via nallen går MARKANT snabbare på min bärbara än Psionen (utöver det självklara att den bärbara kan MYCKET mera....).

 

8210 är klart en bra nalle, men om det inte finns modem i den (som sagt, därom tvista de lärda...) så är den inget att ha. Ska ha allt :-)

 

Och en 7110 är inte att tänka på - påtok för tung !!! (vilket i slutändan kan sänka även R380:n men i alla fall !).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du säger så står det verkligen under "Advanced wireless solutions" att "Internal data, no additional software required" på både 8210 och 8850 vilket väl borde innebära att bägge har modem?

Om det är så är 8210 ett givet val. Jag har haft den under hela dagen, och jag tror alla som har sett på något sätt velat ta i den eller på annat sätt kommenterat den. En helt annan läckerhetsfaktor än T28.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du som uppenbarligen har en 8210 inom räckhåll, kan du klura ut hur/vad "50 kalendernotiser" innebär ??? Letar efter svar typ: Ja den piper (!?) vid möten med en liten ledtext eller något sådant.... Hur hanteras datum förresten ???

 

Och ingick alla delar till den som CDn ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som du säger kan man lägga in en kalendernotis där telefonen kan påminna dig på ett givet klockslag om händelsen. Man kan välja bland fyra olika sorters händelser: Påminnelse, Möte, Ring och Födelsedag. Påinnelse får man skriva en liten text + datum/tid, på ring skriver man in nummer och datum/tid, möte notering och datum/tid och födelsedag namn på personen och födelsedata, vilket förmodligen yttrar sig i att telefonen berättar hur gammal födelsedagsbarnet blir just den dagen.

 

Datum skrivs in helt svenskt om det är det du menar. Vad du menar med om alla delar ingick som CDn fattar jag dock inte. Förklara gärna!

 

Med ProxiWeb installerat på min Palm stod jag på tunnelbanan i fredags och fick en riktig aha-upplevelse när jag utan mankemang kunde surfa via 8210. Mycket trevligt! Nu ska jag installera WAPMan också, så slipper jag 7110 helt och hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalenderfunktionen: kan den synkonisera med t.ex. Lotus Notes eller Microsoft Outlook ??? Eller är det en separat applikation i nallen enbart (eller styr man det från ett "nokia" skapat program) ???

 

CDn m.m. -> Det är inte alltid som allt som skall ingå ingår: man kan t.ex. finna en lapp som säger att man skall sända in namn osv så kommer resten senare....

 

Vad är ProxiWeb ??? Vilket också bevisar att 8210 HAR inbyggt modem (tji fick tidningen Mobil!).

 

Datum: datum enligt svensk notation, resp om 5 dagar klockan 1700 ska jag blablabla... ???

 

Något annat som du märkt av ??? Batteritid ??? Hur pass stor blir telefonen om man monterar maratonbatteri (finns det ???) ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet när 8210 kommer ut?

Jag var på computer city idag och de sa at den skulle komma i mitten på december men det är inte ofta deras uttalanden stämmer.

Har 8210 vibrator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8210:an finns redan ute, i alla fall i vissa butiker. T.ex. kan du se den hos "Audio&Video" högst upp i samma hus som John Wall ligger....

 

8850 kommer inom en månad, och sedan kan man alltid hoppas att det finns tillräckligt många av dom....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare i inläggsträdet sades det att 8850 och Ericssons 380 inte var att vänta förrän under 2:a kvartalet, men detta stämmer alltså inte enligt dina källor, iallafall vad gäller 8850?

 

ProxiWeb är en webbläsare för Palm Pilot. Det finns även ProxiMail och allt detta finns på http://www.proxiweb.com. En Wap-browser under utveckling är WapMAN http://www.virtuacom.com/wap/.

 

Datumformatet är svenskt, men någon synkronisering med traditionella program såsom Outlook känner jag inte till. Eftersom jag tillfälligt lånat telefonen av min bror har jag heller inte någon koll på vad manualen säger om detta.

 

Batteritiden kan jag heller inte orda mycket om eftersom batteriet inte är inkört än. Inte oerhört lång, men inte irriterande kort. Någon estimering vågar jag inte ge mig på, men jag kan tänka mig att vibrationsringningen och IR-trafik suger en hel del ur batteriet. Det är förresten inte så vitt jag vet utbytbart eftersom det sitter inuti telefonen (precis som på 8810).

 

Telefonen som jag fått låna (och förmodligen måste lämna tillbaka idag...snyft!) köptes på GEAB där min bror stått i kö sedan i början av hösten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Det är vad jag hört. Men om Nokia säger Q1 så blir det säkert ändå inte förrän Q2. Ta 7110: an t.ex. den skulle kommit i Juni 1999

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Jag har åsså funderat på ny nalle, så jag passar på att hänga på denna tråd.

Jag ska främst använda telefonen privat (mina egna pengar betalar mao)

Jag hade tänkt köpa N 7110 då den ska vara utrustningsmässigt kompatibel med tjejens 6110 så att vi kan köpa samma bil-laddare mm..

En annan anledning till att jag tittat på 7110an är att jag gillar stora displayer, kalenderfunktion, inbyggt modem och IR (funderar på att köpa en Psion-grunka senare).

 

Nu är det ju så att telefonen är sällsyntare än ärliga politiker så jag har inte riktigt haft chansen att testa någon så jag undrar:

Är den bra?

Känns den gedigen eller är det bara smäck?

 

Vikt är inte så intressant, mina tidigare telefoner har varit tegelstenar från siemens, och de har "hopat" upp ur jackfickorna och ner på golvet ialla fall, så hållbarhet är viktigare.

 

Inget slår nog min första Siemens.. S3 tror jag den hette.. den ahde nog gått att mörda med :-)

 

mvh

Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Om du vill ha en telefon som känns solid och bra så är 7110 ok.

DEn inger en trygg känsla på så sätt.

 

Har inte tappat någon av våra ännu, men förhoppningsvis håller den.

 

Skjutluckan känns stabil och inte speciellt plastig.

 

Du kan nog få tag på en ganska snart, dom ska ha börjat säljas förra eller förförra veckan i Stockholm iallafall så snart borde det finnas fler..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltså sett en riktig 8210 i TVÅ butiker, varav en var i samma hus som John Wall ligger. Vad gäller 8850 så säger (!) Nokia med säljare att den skall komma "ett par veckor" efter 8210. Alltså 8210 + 2 veckor + 2 veckors standardförsening = 8210 + 1 månad... Nåja man kan ju hoppas...

 

Men av vad som framgått hitintills så kommer jag troligen att välja en 8210 istf 8550 (såvida jag inte får mina fingrar på en R380) eftersom luckan på 8850 inte är så värst bra... Och så är 8210:an lite billigare (nix, det är inte jag som betalar, men då jag jobbar som konsult så dras det från min "debitering" - så indirekt drabbas jag i alla fall.... sick...)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om 8850 är så nära inpå kanske jag genast ska ställa in min köplats på 8210 och vänta lite till (och på köpet göra min beställare vansinnig). Men 8850 är väl en statusmodell som därmed är ytterligare ett par tusen dyrare än 8850?

Inga prisuppgifter? Enligt uppgift säger GEAB att de tar 7000. Är det konfirmerat?

 

Förrutom luckan kan jag inte se några större skillnader faktiskt. Enligt Nokias dokumentation är det i övrigt två helt identiska telefoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Jag bor i GBG och har sett nån i skylten hos Telia, så de kommer nog snart hit ner åsså..

 

Kan du inte tappa din 7110 så vi får se om den håller? Snäääääällaaaaa ;-)

 

Hur är den att använda, man har ju hört larmrapporter om i stort sett alla nya avancerade telefoner att de ska vara lika stabila som en Wintel, hoppas det är bättre nu.

Är de olika funktionerna bra? Den ska ju innehålla kalenderfunktioner å sånt. Funkar det lilla "snurrhjulet" bra? Läste en något tunn recension i den nya tidningen Companion. Finns det innbyggd klocka?

 

... många frågor blir det! :-)

 

mvh

Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Tja, kalendern har jag faktiskt inte använt.

 

Skälet till att vi har haft Nokia 7110 på jobbet sedan augusti är att vi bla. sysslar med en WAP tjänst.

 

De första prototyperna av både Ericsson R320 och 7110 var som du säger lika stabila som en jolle under storm i Nordsjön.

 

Men de senaste vi fått har hitills inte krashat (peppar peppar), och nu har vi haft dom i 3 veckor. Prototyperna krashade ungefär var 10-15 minut...

 

Klocka och datum finns inbyggd och man kan välja vad man vill att den skall visa (klock ,datum ,operatör, cellinfo samt kombinationer av dessa)

 

Jag tror inte jag tänker "tappa" min Nokia 7110, då kommer det säkert ta ett par veckor att få en ny och det är ju lite tråkigt -)

 

Däremot jag kan rekommendera spelet "racket" på den som tidsfördriv :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...