Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är PCL och PS? förklara begreppen för mig.


Grueder

Rekommendera Poster

Har en HP LaserJet 1200 och kan ju välja att köra med PS eller PCL drivrutiner. Vad är skillnaden? Har sökt och läst några skärmmeter här på forumet om mac-pc krig men blir inte klokare av det ;-)

PS skapat av adobe? på macar från början?

PCL,PCL5,PCL6 ?

Någon som vill hjälpa mig att reda ut?

Min canon s400, använder den något motsvarande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Postscript är ett sidbeskrivnings och programmeringsspråk uppfunnet av Adobe medan PCL är HP:s (lite enklare) sätt att beskriva sidor.

Det går att använda postscript som ett generellt programmeringsspråk, det finns exempelvis de som styr små robotar med det.

 

HP har även ett språk som heter HPGL som ursprungligen var avsett för att styra penplottrar, PCL togs fram till HP:s laser och bläckstråleskrivare.

 

I de mindre HP-skrivarna (som exempelvis din) så finns det dels PCL, dels en "postscriptemulation" pga. att HP inte vill köpa en "riktig" postscripttolk från Adobe (det skulle höja priset på skrivaren med några tusenlappar).

 

I ditt fall skulle jag (om du kör PC) satsa på PCL, HP:s "emulerade" postscript går inte att lita på till 100%, det blir vad det blir medans PCL brukar vara både snabbt och tillförlitligt.

 

Men, kör man MAC så vill man oftast använda postscriptdrivrutinen, detta pga. att MAC:en och postscript har en lång historia ihop, det är även en av anledningarna till att MAC:en (tyvärr) fortfarande är duktigare när det gäller att skriva ut saker på postscriptskrivare.

 

Vad det gäller din S400 så tror jag inte att den använder något formellt sidbeskrivningsspråk

 

Canon har i och för sig ett sidbeskrivningsspråk som kallas "Capsl" och jag vet att vissa Canonskrivare även använder Epsons Esc/2-språk men jag tror inte att S400 gör det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Följdfråga:

Vad är den egentliga skillnaden mellan PCL5e och PCL6?

 

\\Anp

 

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

På HP:s site finns följande:

 

http://h20015.www2.hp.com/en/document.jhtml?lc=en&docName=bpl03010#P4_172

 

Utdrag:

 

Overview of the Enhanced (PCL XL) or PCL6 Driver

 

PCL 6 is the next evolution of the Hewlett-Packard LaserJet PCL language and related technologies. PCL 6 has three key components, one component, referred to as PCL 6 Enhanced has been optimized for printing from graphical user interfaces (GUIs) like Microsoft ® Windows and OS/2. The second component referred to as PCL 6 Standard provides complete backward compatibility with past HP LaserJet printers. The third component is referred to as Font Synthesis.

 

The Enhanced PCL XL or PCL6 driver that is included with the HP LaserJet printers provides enhanced WYSIWYG and enhanced performance with application support over the Standard (PCL5e) driver. PCL XL is a new page description language by HP that is part of PCL6 and is closer to GDI, which many applications use. Less translation takes place by the driver, which means increased WYSIWYG capabilities and better performance with applications that support escapes implemented by the Enhanced driver. The output from the Enhanced (PCL XL) driver may not be the same as the output from the Standard driver. If the output is not as expected, choose the Standard (PCL5e) driver instead

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...