Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Drivrutiner för firewirekort?


lopes

Rekommendera Poster

Jag har införskaffat ett firewirekort på Clas Ohlsson, IEEE 1394 PCI Host Adapter.

 

Jag har satt in kortet i datorn. Datorn känner av att det finns ett kort på den PCI-platsen

men den kan inte identifiera vad det är för typ av kort. I det medföljande programmet Ulead Video Studio 5 får jag också meddelandet att något kort inte finns installerat.

 

Jag sökte efter drivrutiner men på korttillverkarens sida står det att jag som kör Windows ME inte ska behöva några drivrutiner.

 

Någon som har erfaranheter om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter korttillverkaren ?

Kan du inte tvinga Windows Me att installera någon speciell typ av enhet ?

 

Dessvärre har jag inte själv Me.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga:

Har du provat att ringa till Clas Ohlsson & frågat deras support?

 

Dom hjälpte mig när jag byggde en/två datorer 1998-2000.

 

/Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>Don Tomas

Det verkar som att kortet tillveras av Georgia Technology i Taiwan.

 

>>Milkman

Nej, men jag har mejlat dem. Vi får se om jag kommer fram till svaret först tack vare deras support eller via något bra råd i detta forum...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu varit i kontakt med Clas Ohlson som säger att det inte finns några drivrutiner för detta kort, Windows ska identifiera kortet automatiskt. I så fall kan det vara min version av Win ME som krånglar.

 

Jag ringde därför till supporten på Fujitsu Siemens - som säger att jag måste hitta en drivrutin...

 

Bollad som en vante. Ingen vet något.

 

Jag fick dock höra att det ska finnas "universella firewire-drivrutiner". Någon som vet någonting om det???

 

Mest förvånad är jag att ingen verkar hemma på området.

 

* Det handlar om firewire som känns högaktuellt just nu.

* Kortet är köpt på folkliga, superbilliga Clas Ohlson. Någon måste ha varit där före mig och handlat samma sak...

* Jag kan väl inte vara den enda med detta problem som har uppstått i Win ME???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Det framgår inte riktigt vilket kort du har. Du skriver att det är ett IEEE 1394 kort men det är bara Standarden. Jag gissar att kollat här :

http://www.georgia-tek.com/

 

Tyvärr visste inte jag vilket kort du har, det borde väl stå på kartongen, eller i manualen till kortet.

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Jag sökte på google efter GE-CR601. En sidan som gav träff var tillverkarens hemsida. Ett vänligt råd : Lämna tillbaka kortet till den gode Clas och köp ett kort hos en mer dator inriktad handlare.

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Datorn känner av att det finns ett kort på den PCI-platsen..."

Har du testat en annan PCI-slot och att det är ordentligt itryckt?

Ser du kortet i enhetshanteraren? I så fall titta på egenskaperna. Konflikt? Har du testat att uppdatera drivrutinen? Avinstallerat och låta ME på nytt hitta kortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Jakob Nanneson

Nu har jag inte läst hela er konversation, men jag vet att det är ruggigt svårt att hitta drivrutiner till firewirekort. De ingår på något sätt i programpaketet(!?). I vilket fall, jag har tidigare letat och inte hittat något...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Har samma problem hittar ingen drivrutin."

Vad har du för firewire-kort, tillverkare och modellnummer samt operativsystem? Och vad tänker du ansluta i firewire-porten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Jag har just (idag) lämnat tillbaka ett sådant kort till clas olsson eftersom jag trodde det var ngt hårdvarufel men även det nya kortet uppför sig exakt som du beskriver det, skillnaden är att jag har XP home.

 

Finns det någon örn som ännu inte svarat på forumet?

 

Hälsningar

Mikael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...