Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt moderkort+cpu-fläkt gav dubbel cpu-temp!


Okalettos

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi har en dator med en processor AMD-Thunderbird 1GHz, och ett nytt moderkort ASUS 7V8X KT-400 (tidigare ett Microstar KT-266A PRO).

 

Samtidigt som vi köpte det nya kortet passade vi på att byta processorfläkt till en Artic Cooling Super Silent 2500 Pro, tidigare en Thermaltake Silver (med defekt lager, därav bytet).

Förr var cpu-temp ca 35C, nu är den 60-65C, trots en ny fläkt som tar upp till XP2700+. Visserligen utvecklar det nya moderkortet mer värme totalt sett, (vilket också visat sig genom 5-10C varmare chassi-temp), men alltså en fördubbling av processorns temp..! Vi har kollat så att spänningar stämmer, dvs cpu-kärna=1.75V och cpu-anslutningar=3.3V.

 

Två funderingar alltså:

1. Den höga cpu-tempen trots ny kraftig fläns+fläkt, rimligt?

2. Hurpass varmt är det egentligen, bör vi försöka förbättra värmetransporten från CPU, eller är 60-65C bra/ok, i längden?

 

Mvh Gunnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen visade det gamla moderkortet fel temp, vilket för det första är vanligt och för det andra är det orimligt att en Tbird bara håller 35 grader utan specialkylning.

 

Däremot är 60-65 lite högt, iofs kan även det nya kortet visa en del fel men du bör nog:

 

a/ kolla att kylflänsen sitter rätt placerad över cpu-sockeln och att du har lagom med kylpasta, jämnt utsmetat och tunt.

 

b/ har du någon chassifläkt som drar *ut* luft ut lådan, om inte, skaffa minst en därbak snarast. Finns lågvarviga och mycket tysta sådana som tex Papst och Zalman.

 

Har du redan åtgärdat ovanstående och det fortfarande är varmt, så bör du iaf inte vara orolig så länge datorn är stabil. Första tecknet på överhettning brukar nämligen vara att datorn hänger sig ofta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att chassitempen höjs låter konstigt. Men höjs chassitempen följer processortempen med då den kylaren får varmare luft att arbeta med. Råkade ni lossa någon chassifläkt-kontakt när ni bytte processorkylaren? Har ni någon chassifläkt? Om inte annat så kan det vara idé att skaffa.

Vad använde ni för kylpasta till nya processorn? Tog ni mycket/lite? Sitter kylaren ordentligt? Så den inte sitter lite på snedden med dålig kylförmåga?

Ta en extra titt på dessa sakerna så får vi se vart vi hamnar.. ;)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

---

Det känns alltid lika dumt när någon annan hinner före. ;)

[inlägget ändrat 2002-10-28 10:41:33 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för de snabba svaren,

 

Att chassitemperaturen höjts tycker jag verkar rimligt, i viss mån, eftersom det bland annat är ny snabbare minnesbuss och ny snabbare kretsuppsättning. Så det känns ok.

 

Jag glömde nämna att vi även skaffat en chassifläkt, 80mm lågvarvig och placerat den så att den blåser ut luft, den hade vi inte med det gamla kortet. F ö sitter det en sedvanlig fläkt ihop med nätdelen, som vi tror blåser ut ur datorn.

 

Det nya paketet Fläns+fläkt till processorn är otroligt stort med en fläkt ca D=60mm och kraftig fläns. Vi använde kylpastan som följde med fläkten och applicerade den enligt konstens regler, vi var även noga med att få anliggningsytorna mellan cpu-fläns plana inbördes, för bästa kontakt. Allt känns med andra ord gediget.

 

Det skulle ju kunna vara så att det tidigare kortet visat fel som ni säger, det skulle ju förklara en del. För om inte så är det ju något allvarligt fel, eftersom temperaturen nästan dubblerats.

Jag ska försöka få tag på teknisk support och höra vilka temperaturer vi har att vänta oss, och sedan berätta vad vi får för temperaturer.

 

Även om 60-65C går bra, så vill man ju hålla den nere för att öka livslängden och minska risken för framtida problem.

 

Det lite konstiga är ju att processorns kylning ska klara ruskigt snabba processorer, 2700+, men de kanske utvecklar mindre värme relativt sett (tack vare krympt tillverkningsteknik t ex?)..hmm.

 

Mvh Gunnar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lite konstiga är ju att processorns kylning ska klara ruskigt snabba processorer, 2700+, men de kanske utvecklar mindre värme relativt sett
Jo så kan det naturligtvis vara. Thunderbirden är mig veterligen den varmaste processor-serien där 1.4:an toppar. Tb:n ska klara upp till 90°C men det är också vad AMD kallar för Die temperature, vilket inte är något att sträva efter. ;)

 

Håller den sig vid 60-65°C vid full last kan du vara relativt lugn. Men klättrar den upp mot 70 bör du nog se över utrustningen..

Skaffa gärna en chassifläkt till som suger in svalare luft i fronten.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att luftombytet runt kylaren till cpu'n inte är tillräckligt stor.

Jag hade ett liknande problem (tror jag), jag tog och provade med en 'torktumlarslang 100mm' och drog till cpufläkten och ut genom chassit, då blev det bättre. Men så kunde jag inte ha det så jag köpte en ny bättre ventilerad låda.

 

Ev kanske det blir problem om du suger ut luft med två fläktar, om inte luftintaget är tillräckligt stort i andra änden så stör de varandra.

 

Prova med en sådan slang för att kontrollera.

Sedan ska utblåset ur datorn vara 'högst' upp i lådan annars kan det _samlas_ värme där.

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2002-10-28 12:35:54 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en AMD XP 2200+ med Arctic Cooling TC PRO +2900 för CPU'n. Moderkort EpOx 8K5A2+ samt en chassifläkt, min CPU-temp ligger på 48-55 beroende på belastning & moderkortstemp på 31. Låter juh i högsta laget. Men som de andra säger: så länge du ser att den inte uppför sig illa kan du väl pröva till annan fläkt...

 

.Morpheus II

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...