Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Detta/Denna + bestämd form


Starre

Rekommendera Poster

Detta skåpet

Denna bilen

Detta huset

Denna soffan

 

...är bara några i raden av exempel på ett nu mer, allt vanligare, grammatiskt fel. Har sett det upprepade gånger här på Eforum till exempel.

 

Facit:

Detta skåp

Denna bil

Detta hus

Denna soffa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har diskuterats tdigare...

 

Hade nästan en känsla av det men kunde inte hitta något med Eforums söktjänst. Jag hade tydligen själv skrivit ett inlägg även om det kanske var lite "off topic".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som stör mig mer, är alla särskrivningar som folk gör. Att man har lite grammatiska fel här och där gör oftast inte att man missar innehåller, men särskrivningar kan få mycket värre kon se kven ser.

 

Tex, vad är det för skillnad på en

sjuk sköterska och en sjuksköterska ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Purre Håkansson

Vilket skåp?

 

Den bilen vill jag ha skicka den till miget :)

 

Nähe nu orkar jag inte mera. Men soffan ser bra ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> är bara några i raden av exempel på

> ett nu mer, allt vanligare,

> grammatiskt fel.

 

Grammatiskt fel i rikssvenskan möjligen. I Skåneland däremot pratar man så.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas har rätt. Denna och detta som är dialektala företeelser, som tex minna och dinna istället för mina och dina. Frågan är om ditt "facit" är rätt Starre? Denna och detta ska användas mycket sparsamt, eftersom de är kortformer av "den här" och "det här". I svenska skrivregler rekommenderas att man endast sparsamt använder denna och detta, och då endast som syftningsfraser. Det är inte fel att säga denna och detta, däremot är det helt fel i skrift. Denna och detta används främst i de södra och sydvästra delarna av vårt land, men här i nordligaste norrland säger man inte denna och detta kan jag tillägga. Man kan också diskutera om ett forum som Eforum är ett samtalsmedium eller ett skriftmedium. Precis som med epost, sms och flera andra moderna företeelser som egentligen är samtal, fast i skriven form. I så fall är det inte fel att använda dialektala uttal i sitt samtal...Eller?

 

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> I så fall är det inte fel att använda

> dialektala uttal i sitt

> samtal...Eller?

 

Nä, he bero jusom på vaför intryck man vill ge :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer - det är dialektalt! Alla i min stad säger Detta/Denna + bestämd form.

 

Något som vi också säger är:

"Var skall du gå?"

 

Andra svenskar säger:

"Vart skall du gå?

 

Hur säger ni det exemplet?

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart skä du gålå?

 

:)

 

____________________

.:brorsan:. -Borlänge :)

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-28 14:03:33 av brorsan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan pratar ju i princip rikssvenska, och då blir det inte lika kul, så jag drar det på norrländska istället: "Vars a du fara?" (med reservation för att det är fem år sen jag bodde i Jokkmokk :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Kan bidra med lite fint Pitemål : Vors jär du påväg.

 

:)

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag, skåningarna har ensamrätt på var och resten av Sverige har ensamrätt på vart.

Det finns många inlägg med vart är .., vart hittar ... osv. Var verkar knappt finnas längre i svenska språket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet faktiskt inte hur det är med Malmöbor, till exempel. Är det någon från Malmö som kan berätta om de säger var eller vart? :)

Jag har i alla fall aldrig hört någon K-stadbo säga vart...

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordet "vart" används av "svenska folket" där man egentligen ska använda ordet "var".

 

Enligt min ordlista (svensk, ej skånsk) står det:

 

"Var någonstans ..." och "Var finns ..."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Var någonstans ..." och "Var finns ..."

Då har vi skåningar för en gångs skull rätt! :)

När använder man ordet vart? Finns det överhuvudtaget? :/

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

[inlägget ändrat 2002-10-28 14:22:20 av Kristianstad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte malmöbor, men jag tror inte att någon av oss skåningar säger "Vart". Dock använder jag det ibland då man blir tvungen att göra sig forstådd utanför skåne...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart, enligt min ordlista, så ska det användas om man vill särskriva "Någonstans" och "Ingenstans" till "Någon vart" och "Ingen vart"

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker att man bör se upp med sär skrivningar av olika ord i våra ord listor. Annars kan det result era i väldigt konstiga ord konstellationer som i sin tur kan result era i att läs aren heltenkelt miss upp fattar vad som egent ligen men as.

 

Gondor

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...