Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Plötsliga krascher - omöjligt att hitta felet!


mrDred

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Då är min dator inte sund. Jag menar, jag har inte haft en bluescreen på evigheter :P

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket tråkigt liv du lever...

 

Nä, skämt åsido. Det är klart att det måste funka!

Vad jag menade var att en blåskärm egentligen inte skall skyllas på operativet, det har ju handlat korrekt och försatt systemet i ett säkert läge (stop).

 

Det är ju rätt kul att felsöka en blåskärm när man lyckas lösa den. Tyvärr tar det bara en kvart att RIS:a om en dator i dag, så det är inte ofta man får chansen att felsöka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ställde om till 'Blåskärm'. Dock uteblev den, när kraschen kom hängde sig allting och man såg bara bakgrundsbilden och ingenting annat. Musen levde dock, men till vilken nytta. Så mer information kunde jag inte få ut tyvärr.

 

Jag vet att jag är tjatig (desperat:) men vad göra nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luktar väldigt mycket grafikkortsrelaterade problem tycker jag... inte så att du har något annat grafikkort att testa med?

 

*funderar på vad det kan vara*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hur har det gått? Har samma fel, ny dator, allt utbytt (tom XP till 2000). Kraschar, bluescreen. Måste vara mjukvara, drivrutin. Men vilken?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har inte gått bra faktiskt. Tyvärr. Jag misstänker att det är antingen värmen eller nätaggregatet. Jag ska prova under nästa vecka att byta ut nätaggregatet/lådan. Hoppas det hjälper för det är så j-a irriterande. Jag kommer att posta här om eventuella framgångar/motgångar.

 

Om du kommer detta problemet närmare så får du mer än gärna skriva här.

 

Mvh

Dred

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej igen!

 

Vill uppdatera lite om vad som hänt med detta problem. Jag har nu även bytt nätaggregatet som flera hade föreslagit, dock utan någon vidare framgång. Det kraschar fortfarande. Vad ska jag göra nu? Jag har i princip bytt allt utan att ha lokaliserat felet! Jag har inte bytt minnet dock, men jag har kört det föreslagna minnestestet under ett dygn utan några rapporterade problem! Och varför uppkommer problemen mest när jag jobbar/surfar på grafikintensiva ställen (t.ex. flash)? Jag har ju även bytt grafikkort utan framgång!

 

Kan någon hjälpa till här så är jag evigt tacksam!

 

Mvh

Dred

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som har precis samma fel. Maskinen startar om hela tiden. Byt en hel del hårdvara där också, installerat om OS flertalet gånger, tendensen är att så fårt hans dator går in i win miljö så startar den om/hänger den sig, antigen meddetsamma eller efter ett tag. Har inte alla uppgifter men har för mig att han kör en Xp1800 CPU också. Utan att jag hade läst din trån så gissade jag på att han hade problem med minnena. Men efter att ha läst din historia så börjar jag tvivla på vad fan som egentligen kan vara fel. Så nu vet du att du inte är ensam !!!

Posta gärna ett meddelande ifall du kommer fram till någon lösning.

 

Lycka till !!

 

/tret

 

who dares | wins.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Menar du att det sällan blir fel på CPU'er? I och för sig, jag har bytt hela datorn en gång, inkl. CPU. Jag har ingen aning vad jag ska göra nu. Det enda jag ser som alternativ är att gå och kasta datorn i butiken och kräva mina pengar tillbaka. Trots att det har gått 4-5 månader nu. Finns det något annat jag kan göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syftade mer på sambandet att CPU*n i kombination med något annat kan leda till att någon del fuckar ur och orsaker problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej, jag har liknande problem som du mrDred, det som till slut fungerat är att sänka processorhastigheten ett snäpp. Jag har en Amd Athlon 1,2Ghz som jag sänkt till 1,05Ghz...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Jag har i och för sig ändrat BIOS inställningarna till 'Safe Mode', men inte sänkt processorhastigheten. Att jag inte har tänkt på det tidigare. Jag ska försöka med det och postar resultatet i forumet. Du får poäng. Vilken BIOS inställning var det?

 

/Dred

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

hej

har samma problem som dej min configuration är (AMD Duron 1.2 GHz OEM (200 MHz bus)

MSI KT3 ULTRA2 Hovedkort Socket A Bulk

DDR-DIMM PC2700 256MB DDR CL2.5

GlacialTech CPU-Fläkt Socket A/370/FCPG)och ´geforce4 mx440 har tetat i xp pro och nu i win98 ,testade om det kunde vara nåt isolationsfel mellan moderkort o låda men inte det heller hjälpte????????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag ändrade processorhastigheten och sänkte den ända ner till 1 GHz, men det hjälpte inte. Tyvärr. Nästa gång blir det en Dell, kostar lite mer men man vet vad man får, speciellt supporten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nej, jag har nästan gett upp, ingenting funkar mot krascherna. Dock har jag fått tipset att ändå byta ut mina DDR-minnen (har gjort det en gång, men till samma modell). Jag har kört minnestester utan några anmärkningar, så det kanske inte är minnena ändå. Men jag får väl prova... puh...

 

/Dred

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...