Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Plötsliga krascher - omöjligt att hitta felet!


mrDred

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ända sen jag köpte min dator för några månader sen (från www.twandata.com) har jag haft så mycket strul med den. Jag märkte snabbt att moderkortet hade svårt för stora filöverflyttningar (Matsonic MS8137C) och datorn hade många plötsliga krascher, så jag bytte ut moderkortet. Filöverflyttningsproblemen försvann men krascherna kvarstod. Jag bytte då ut mitt Exair Geforce2 MMX 64MB grafikkort mot ett enkelt ATI sådant för att se om det blir bättre, men nix. Bytte även nätverkskort, inte det heller hjälpte. Krascherna fortsatte, de kom i form av plötslig omstart av datorn och efter att XP laddats upp fick man chansen att skicka felrapporten till Microsoft. När jag hade Geforce kortet med en äldre drivrutin så pekade alltid felrapporten på att just den var boven, men med de nyaste drivrutiner från Nvidia så visste inte XP längre vad som orsakar krascherna, dessutom ökade de markant med de nya drivrutinerna. När jag installerar ljudrivrutiner till det inbyggda ljudkortet så verkar krascherna öka ännu mer. Frekvensen på antalet krascher var allt från en gång varannan dag (med drivrutiner som följer med datorn och utan ljudet installerat) till krascher på var tionde minut. Det lustiga är att jag har bytt ut allt förutom HD'n (bytte en gång men till samma modell), diskettenheten, CD-romet och själva lådan med tillhörande strömdel. Ingenting hjälper, krascherna förekommer bara mer eller mindre ofta. Fick tipset att processorn kan ha blivit för varm, men efter en krasch så går jag snabbt in till BIOS och kollar temperaturen och där brukar CPU'n ligga på runt 51 grader och chassit på 37, även under runtime ligger någonstans där. Testade även att koppla bort nätverkskortet och CD-romet, men det hjälpte inte heller. Jag kan lätt framkalla en krasch genom att spela upp en Flash animation + en Avi fil samtidigt, kraschen kommer efter några minuter då. Men att säga att det är just grafiken eller att datorn anstränger sig är svårt eftersom datorn bara dör ibland när den står helt still och inte gör ett smack. Jag fick även tipset att nätdelen kan vara boven och att jag skulle kolla att spänningsvärdena var tillräckliga. Med PcAlert kan jag se att 3.3 V värdet ligger på runt 3.25 under runtime och +5V ligger på 4.84. Den enda gemensamma nämnaren de två modekorten verkar ha är de inbyggda ljudchipen. Dock stängde jag av ljudet helt från BIOS för att se om det blir någon skillnad, men inte det heller hjälper förstås.

 

Det här är min nuvarande konfiguration på datorn:

 

Miditower ATX 300W

AMD Athlon XP 1800+

MSI 745 Ultra (SiS 745 Chipset based)

256 MB DDram

IBM 80 GB HD, 7200 RPM

ATI RAGE XL AGP 2X grafikkort

54x CD-rom

Nätverkskort, Realtek RTL8139 10/100 MBit/s

Windows XP Pro - Svensk

 

Kan någon hjälpa mig, för jag blir helt knäpp? Jag har försökt med allt tycker jag utan att ha kunnat hitta problemet. Uppskattar hjälpen till max!

 

Tack på förhand!

 

/Dred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte läsa någonstans att du kontrollerat ditt nätagg och spänningarna. Det kan inte vara så att det är skadat på något sätt, och att spänningarna sjunker efter en stunds aktivitet? Kan ju rent av vara så att agp-bussen får dåligt med kräm och datorn därför dyker på grund av grafikkortet?

Testa med ett nytt 350W-agg och se om det håller bättre.

 

[inlägget ändrat 2002-10-28 08:00:29 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du i princip bytt allt, inkluderar det även minnena? Felaktiga minnen kan orsaka de effekter du beskriver.

 

MVH// Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag bytte ut hela datorn en gång, inklusive minnen, nätaggregat m.m. Men dock till precis samma märken och modell som innan. Så det är lite osannolikt att jag skulle få två trasiga nätaggregat eller minnen direkt efter varandra. Risken borde vara liten. Dessutom körde jag ett minnestest (kommer inte ihåg vad den hette) under en hel natt utan några felrapporter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej det har jag inte testat, dock har jag installerat om XP ett antal gånger. Men SP1 har jag inte lagt på än. Men borde inte det här vara hårdvarurelaterat, eller tror du att det kan hjälpa med t.ex. SP1?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver inte vara relaterat till hårdvaran. Och du har ju bytt ut det mesta redan.

 

XP dras med, oavsett vad andra tycker, en hel del barnsjukdomar. Som alla andra OP i första utgåva. Det är inte så kompatibelt som man kan tro. Egna erfarenheter, faktiskt. Det var grafikkortet som skulle vara kompatibelt. Men, nej.

 

Prova du att lägga in SP1, och se vad som händer. Kan väl inte bli sämre, iallafall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle iallafall ta en extra titt på minnena i burken, även om du gjort det en gång tidigare. Bara för att vara på den säkra sidan.. Det luktar nämnligen minnesproblem ända hit..

 

Mvh

 

Gondor

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

MrDred!

 

Har du testat att installera chipsetdrivarna?

 

Jag kan ha missat det i texten, men jag kunde inte läsa att du testat att uppdatera dessa. De är kanske för gamla?

 

Vet ej vad ditt moderkort har för chipset. Står säkert i manualen.

 

Chipset har ju hand om bland annat strömförsörjningen.

 

Angående minnet/-na så testa att byta plats på minnet. Sitter minnet i minnessockel 1 så byt till 3 eller 2.

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-28 15:55:04 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

OK, det verkar finnas tre vettiga möjligheter.

 

1. XP SP1.

2. Nätaggregatet.

3. Minnena.

 

Punkt 2 och 3 kostar en del att byta ut. Jag provar att lägga på XP SP1 först, men om inte det hjälper vilken punkt bör jag gå till näst? Har redan slängt ut en hel del pengar på att byta ut komponenter och vill ju gärna pricka in rätt denna gång. Försöka i alla fall. Med andra ord, vilken är den troligaste orsaken?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Japp, har de senaste. Moderkortet är SiS 745 Chipset baserat. De nya drivrutiner hjälper inte heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppdaterat BIOS sedan du köpte kortet? Om inte, gör det innan du går vidare med minnena. Om det inte har rättat till sig med SP1, förstås. Eftersom moderkortet har stöd för livebios, så är det en enkel sak att uppdatera.

 

Kollade på MSI's sida lite grann, och så här stod det på en av BIOS uppdateringarna:

 

-Fixed DataFab USB CF card reader Model:KECF-USBG detection failed

-Hidden Load High Performance Defaults item to prevent some memory compatibility issue

 

[inlägget ändrat 2002-10-28 16:25:50 av Bure]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ut nätverkskort och CD-ROM - uppstår det kraschar även då?

 

Är HD inställd på "Auto" i BIOS? Kontrollera vilken typ av "överföringsläge" som det är inställt på från Enhetshanteraren, bör vara inställt på "UDMA om tillgängligt".

 

Vilken inställning används för minnena? Se till att de är inställda på "lägsta nivå", alltså 2,5-3-6-3 eller liknande.

 

Går datorn stabilt i felsäkert läge? Nu kan det ju vara svårt att provocera fram en krasch i just felsäkert läge. Men prova att starta Windows i felsäkert läge, VGA-läge, osv och se om det är möjligt att återskapa felet.

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

BIOS och alla drivrutiner är uppdaterade.

 

force1, du nämner att HDn ska vara inställd på "UDMA om tillgängligt". Jag har titta igenom enhetshanteraren under Diskenheter men hittar ingen så inställning.

 

Och vad menar du med att minnena ska vara 2,5-3-6-3? Förlåt, men har aldrig stött på det förut. Var görs det och vad betyder det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag tror att det är just det som är problemet men du kan iaf kontrollera vilken inställning du har.

Det kan du göra genom att starta enhetshanteraren och kolla "IDE ATA/ATAPI controllers" (heter det iaf under engelsk Win2k). Öppna den och kolla egenskaperna för den primära IDE-kanalen (för det är väl på den hårddisken som OS:et ligger på?!).

Där under en av flikarna finns det information om "överföring" för hårddisken.

 

Minnesinställningarna görs i BIOS och det ligger för ditt moderkort under "Advanced Chipset Features". Där finns det möjlighet att ställa in minnena i olika inställningar.

Till att börja med kan du ställa om dem till att "DRAM Timing Configuration = Safe Mode". Den inställningen borde innebära att de andra inställningarna sätts om till:

CAS Latency = 2,5T

RAS Pulse Width = 6T

Row Precharge Time = 3T

RASA to CAS Delay = 3T

Om inte "Safe Mode" ställer om dessa inställningar automatiskt kan du göra det själv så kommer minnena köras i de minst aggressiva inställningarna.

 

Då du ändå är där inne kan du se till att ställa in AGP Mode=2X, iom att du har ett sånt grafikkort så är det säkrast att ställa in AGP-porten för det även om AGP-porten ska vara bakåtkompatibel.

'

/f2

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste just nu i Dustin's katalog om moderkortet.

 

AGP 4x endast 1,5 volt.

 

Vad exakt betyder det med 1,5 volt? Och kan det ha del i mrDreds problem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AGP 4x endast 1,5 volt.

 

Vad exakt betyder det med 1,5 volt? Och kan det ha del i mrDreds problem

Ja hur var det? Var det gamla 3volts-kort som eldade upp nya mobon, eller var det äldre mobon som eldade upp 4xAGP-kort? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.5V-kort passar inte fysiskt i en agp-slot som inte klarar det, och tvärtom förmodar jag.. inget som brinner upp här inte ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Följande har jag nu gjort:

 

Ställt om minneskonfiguration precis som force2 tipsade till. Kraschar fortfarande.

 

Startat i felsäkert läge och försökt locka fram en krasch. Det gick, tog ett par timmar dock, körde en avi filmsnutt och flash animation samtidigt i en loop. Det var svårare att få den att krascha, men kraschen kom.

 

Jag ändrade AGP mode till 2X. Fortfarande krasch.

 

CD-rom och nätverkskort hade jag tagit ut förut i testsyfte. Det kraschade ändå.

 

-> Så vad har jag mer för alternativ? Vad bör jag göra härnäst för att försöka få den här datorn att bli stabil?

 

Tackar för all hjälp!!

 

/Dred

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade lite information som kan vara läsvärt, http://www.amdforums.com är för övrigt ett _mycket_ bra forum för att hitta tips och ledtrådar till problem.

Vilken BIOS använder du?

 

http://www.amdforums.com/showthread.php?s=&threadid=135811&highlight=745

 

http://www.amdforums.com/showthread.php?s=&threadid=146826&highlight=745

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Inläggen på Amdforum om Ultra745 gav inte mig så mycket. Jag brottas fortfarande med kraschproblemen. Vilket är troligast, att det är fel på minnena, nätaggregatet eller rentav moderkortet? (som jag en gång bytt).

 

XP (SP1) viar nu hela tiden att krascherna beror på en drivrutin, men den vet inte vilken. Jag har ju i princip bytt allt... jag blir knäpp :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag får ingen blåskärm, datorn startar bara om helt plötsligt utan någon förvarning. Efter omstarten och när XP har laddats upp får jag meddelandet att ett allvarligt fel har hänt och att jag kan skicka en rapport till Microsoft. Gör jag det så öppnas så småningom en webbsida som försöker analysera felet. Där står det oftast att det är en drivrutin som orsakat felet, men den vet inte vilken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahhhh - jag kan citera mig själv:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=333003

 

Till att börja med kan du få lite mer koll på vad det kan vara som "spökar" genom att ställa in i OS:et att det inte automatiskt ska starta-om om det blir ett fel. Det gör du genom att

1. tryck "Win+Pause/Break"

2. Klicka på fliken "Avancerat"

3. Klicka på knappen "Inställningar" vid "Start och återställning"

4. Ta bort "bocken" ur "Starta om automatiskt".

5. Klicka OK tills du är tillbaka till skrivbordet eller där du var tidigare.

 

Nu kan du försöka återskapa felet som du tidigare fick och om felet återuppstår så kommer du få en "blåskärm" (kanske) där den kan ge dig lite "mer kött på benen".

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...