Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Lätt med hög upplösning

Jan Videren

Recommended Posts

Det finns väl många bärbara som kan visa en upplösning på högre än 1024x768. Problemet är att inte hela bilden visas samtidigt.

För övrigt får du nog ingen "väldigt lätt" bärbar med en gigantisk skärm. Troligtvis är det en 17":are som du måste få tag på och det finns få såna bärbara på marknaden.

/JANspeed

Dell inspiron 8x00-serien klarar upp till 1600x1200, på en 15" har jag för mig.. men lätta är de definitivt inte :)

Tror att den Thinkpad T23 jag har finns i nyare utgåva med 1400x1000-nånting upplösning på 14.1" - bör väga runt 2.2kg.

--

.Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Jo, men kan man se hela upplösningen samtidigt. På min bärbara kan man också öka upplösningen men då ser man fortfarande bara 1024 på skärmen. För man sen muspekaren till kanten så flyttar sig bilden.

/JANspeed

Hej

Thinkpad T23 jag har finns i nyare utgåva med 1400x1000-nånting upplösning på 14.1" - bör väga runt 2.2kg.

Denna har 1400*1050 i sin default upplösning så att allt på skärmen syns samtidigt. Den bärbara datorn du har idag är en XGA TFT (14.1" antar jag) och XGA = 1024*768

//Adam

Man-manager

Metropolitan Area Network - Manager

På svenska = Stadsnätsplanerare/Manager

jag kör en dell latitude med 1600x1200 upplösning, så värst lätt är den ju då inte, men jag bär gärna på den extra vikten när man har fet prestanda i burken.. (P4 1,8, 512 ram, geforce 4go 64 mb, dvd/cdrw å massa annat gos..)

Gondor

(å självklart ser man hela bilden, inget annat är godkänt...)

[inlägget ändrat 2002-10-28 14:23:06 av gondor lias]

Dell 8200 t ex

15.1" SXGA+ = 1400x1050

15.1! UXGA+ = 1600x1200 Men vem kan se ikonerna i windows när upplösningen är så här hög ? Men det är väl bara att dra ner upplösningen till 1024x768 säg dom på supporten...

- Nej, skulle jag säga för att bilden på skärmen blir mycket grynig och suddig och oskarp.

standarden lyder....

xga - 1024x768

xga+ - 1280x1024

sxga - 1280x768 - Best tripleX t ex

sxga+ - 1400x1050 - Dell

uxga+ - 1600x1200 - Dell

Prova gärna att ändra upplösningen och testa Er fram innan ni köper en ny bärbar dator. Upplösningen är mycket viktig. Skärmen kan förstöras om man inte kör den i Default lägen enligt denna standarden och detta gäller alla TFT skärmar om vi ska vara ärliga..

//Adam

-How is general Failure ??

- and why is he keep reading drive C:

Vem kan se ikonerna i windows...

Jag kan, och jag tycker de är precis sådär lagom stora..

Nää skämt åsido, men man vänjer sig vid den höga upplösningen, nu skulle jag aldrig gå tillbaka till 1024 på min bärbara igen.. 1600 rockar helt enkelt.

Jag ser att Toshiba har modeller med 1600x1200 upplösning nu också... jag gillar Toshiba, får väl se vad det blir. Nån som kan säga något om varför man skulle välja Dell i stället??

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...