Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bytte namn på datorn och kunde sen inte hitta min


Tompa

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag hade precis mappat upp en katalog på en annan dator som ja har hemma i mitt lokala nätverk och det fungerade utan problem. Men sen ändrade jag datornamnet på min egen dator och när jag då startade om datorn kunde den inte hitta den katalogen. Sen dess har jag inte lyckas hitta den andra datorn. Hur hittar jag den andra datorn igen?

 

Jag har win2k på datorn jag försökt ifrån. Win95 på den andra. Båda datorerna är kopplade till en router som är kopplad mot internet. Allt annat verkar fungera, internet på båda datorerna t ex. Så problemet ligger i win2k tror jag för det gick ju från början.

 

Nån som kan hjälpa mig med detta problem?

Tacksam för svar.

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

prova att använd sökfunktionen, för att hitta den andra datorn på nätverket. Om du har fasta IP-adresser på datorerna kan du åxå testa att pinga den andra datorn, starta DOS-prompten och skriv PING [iP-adress], då brukar dom hitta varandra igen.

 

För att du ska vara säker på att datorerna ser varandra hela tiden i nätverket måste du lägga till en rad i en fil som heter LMHOSTS som finns i \WINDOWS\SYSTEM\ på win95-datorn och \WINNT\SYSTEM32\ på w2k datorn. öppna LMHOSTS.SAM som ligger i samma mapp, där står det en förklaring till vad du ska skriva (den adra datorns IP-adress och datornamn).

 

Hans:P

[Hej är väl också en hälsningsfras, fast väldigt kort]

 

PS. HOSTS / HOSTS.SAM kanske dom heter, förresten... DS.

[inlägget ändrat 2002-10-28 19:03:28 av Hans Pedersen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

 

Men varför måste man lägga in den där raden i filen LMHOSTS? Har det o göra med att det är olika OS? Jag menar att hade det fungerat utan problem om jag t ex haft Win2k på båda datorerna?

 

/Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

hej igen,

man måste lägga till datorer i den filen eftersom nätverksprotokollet (TCP/IP) inte själv automatiskt söker efter andra datorer på nätverket... Har man en DNS-server på sitt nätverk (typ företag eller internet) kollar din dator där om det finns en dator med det namn du söker, typ lite förenklat...

 

Hans:P

[Hej är väl också en hälsningsfras, fast väldigt kort]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...