Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IRQ och konflikter


ns

Rekommendera Poster

Kan någon förklara detta med IRQ för mig. Vad jag fattat så ska de flesta enheter få egna IQRnr för att man ska slippa konflikter.

 

Nu kollade jag i enhetshanteraren och under resurser står det "Inga konflikter" överallt, men samtidigt har grafikkort, nätverkskort, ljudkort, ATA100-kort och USB Host controller samtliga IRQ 11.

 

Är det som det ska eller hur ska jag göra för att få det som det ska?

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kan någon förklara detta med IRQ för mig. Vad jag fattat så ska de flesta enheter få egna IQRnr för att man ska slippa konflikter."

Det står säkert mycket matnyttigt på sidan Stefan Eklinder hänvisade till. Det finns också en hel del skrivet på vårt forum. Här är några trådar. Läs särskilt Weylands inlägg:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=317519#317544

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=166192#337264

 

Om du vill ändra ljudkortets och nätverkskortets virtuella IRQ:er så kan du testa flytta dem till andra PCI-slotar. Men om du inte har problem...varför ändra något?

På min dator finns 3 enheter på resp. IRQ 3, 9 och 11. Men då jag inte har något problem så är det OK.

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant - upplever du inga problem - gör inget.

Men det är inte ovanligt att det uppstår mer eller mindre uppenbara fel om alltför många enheter delar på IRQ. Upplev själv hur det är med många "Kalle" i ett klassrum...

 

Nåja - ofta kan IRQ vara knutna till en viss PCI plats. Det borde vara omnämnt i manualen till moderkortet om så är fallet. Då kan man helt enkelt flytta på PCI korten. Annars kan man väl i felra av upplagorna av Windows byta IRQ mha av operativsystemet - jag är dock osäker på hur. Kan kanske hjälpa att avinstallera /installerar om enheten.

 

Men som sagt - upplever du inget problem (hur var det med ATA 100 kortet?) så låt det vara.

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som sagt - upplever du inget problem (hur var det med ATA 100 kortet?) så låt det vara.

 

Det är just ATA 100-kortet som jag upplever vissa problem med. Bland annat har jag fått följande i eventloggen:

Enheten \Device\Scsi\Ultra1 har inte svarat inom den angivna tidsgränsen.

Jag har DVD och brännare på ATA 100 kortet och när jag kollar på film hänger det sig ibland och då hänger sig precis allt.

 

Ska testa att flytta kortet till en annan slot.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breätta gärna din erfarenhet av flytten när den är gjord.

 

BTW - låter som IRQ krock. Nätverkskort vet jag kan vara protektionistiska och ilskna till om andra enheter behagar att svara på samma anropsnummer (IRQ). En del klarar av att dela IRQ, men andra klarar det inte. Misstänker att det har att göra med mängden trafik/anrop som sker.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...