Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nyligen sänt till IFPI


Thomas Tydal

Rekommendera Poster

(Ska bli spännande att se om man får något svar. För er som inte såg Musikbyrån så står det om BMG:s svar här: http://www.tydal.nu/se/news/index.phtml?articleID=32 )

 

* * *

 

Hej!

 

Jag undrar hur ni egentligen har tänkt att kopieringsskyddet ska fungera. I dagsläget är det ju så att man inte kan lyssna på musiken i datorn på jobbet, inte i bilen, inte i dvd-spelaren och inte i mp3-spelaren. Man kan heller inte kopiera skivan till sin md-spelare eller bränna en säkerhetskopia. Inte bränna en samlingsskiva åt sig själv eller en blandskiva åt bästa kompisen. Detta trots den lagstadgade avgiften (kassettersättning) vi betalar för att få göra kopior inom den närmaste vänkretsen.

 

Ni kan väl inte på fullaste allvar mena att det ska vara så här?

 

Tror ni att man vill betala 200 kronor för att få dessa begränsningar när man kan ladda ner musiken gratis från internet utan begränsningar? Ska man vara krass så uppmuntrar ju faktiskt skyddet till att ladda ner musik från internet istället för att köpa skivor, för det är ju enda sättet för mig och flera andra att överhuvudtaget kunna lyssna på låtarna. Jag har fått många reaktioner på det här med kopieringsskydd och en som inte alls är ovanlig är denna: "Jag laddade ner Celine Dions nya och tyckte den var riktigt bra, så jag skulle gå och köpa den, men i butiken såg jag att det stod 'Will not play on PC/Mac', så det blev ju inget av."

 

Jag har alltid köpt skivor, för det är ju naturligt att betala för sig och jag vill gynna de artister som jag tycker har gjort fantastiskt bra musik. Men är skivan kopieringsskyddad kan ju inte jag lyssna på den och då känns det ju också rätt dumt att köpa den. Hittills har jag gjort så att jag har laddat ner musiken från internet och därefter skickat pengar i kuvert till skivbolaget. Men det känns ju inte kul att behöva göra så.

 

Att jag inte kan lyssna på skyddade skivor beror på att jag använder en mp3-spelare. Anledningen till att jag har en mp3-spelare är att jag inte känner till någon annan produkt i fickformat som kan lagra 5000 låtar. Eftersom jag reser mycket och ofta är borta långa stunder från hemmet och älskar att lyssna på musik, så är det klart att man gärna tar hela skivsamlingen med sig nu när tekniken gjort det möjligt.

 

 

Mvh

Thomas Tydal - http://www.tydal.nu/cd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"-Go go go!" ;)

Du gör ett bra jobb, fortsätt så! Vi följer dig med spänning.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med NoiseKiller, fortsätt så! Du har inte funderat på att starta en namninsamling mot kopieringsskydd? Om inte annat så lägger det ju mer tyngd bakom orden om du skriver att du har ex antal tusen personer bakom dig.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Namninsamlingar är mest till för att skapa engagemang hos den som skriver på. Det är sällan ett särskilt effektivt sätt att protestera på. Då tror jag det är bättre att argumentera och berätta varför det är dåligt. Därför låter jag också folk skriva och berätta på min hemsida vad de tycker om kopieringsskydden:

http://www.tydal.nu/guestbook/addGuest.phtml?guestBookID=13

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att någon tar tag i detta problem. Med tanke på att det är sjukt att skivbolagen fortfarande kämpar med detta kopieringsskydd som bara irriterar och stoppar den snälla kunden som köper skivan. Det har ju än så länge inte kommit något skydd som har stoppat den som verkligen vill göra om skivan till mp3 och släppa den på nätet.

 

Mp3 grupperna som sysslar med sånt organiserat skrattar bara åt skyddet. Så varför ska vi som vill ha skivan råka ut för problemen. De måste sluta sabotera för sina egna kunder om de vill att någon ska köpa deras skivor.

 

Kul exempel, Robyns nya skiva släpps imorgon (läs idag) i butik. Den släpptes på nätet i lördags. Ska man köpa en skiva med begränsningar i butiken när den redan finns på nätet utan begräsningar?

 

När du pratade med dom på IFPI fick du något vettigt svar om hur länge de ska hålla på och sabotera för oss kunder?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...