Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Runda foton

reneee45

Recommended Posts

Jag har Winows 98 och 2000 och office 2000.

Jag har digitalkamera och vill redigera /göra snygga album av tagna bilder för att spara och dela mad mig. Jag vill kunna göra runda eller oregelbubundna bilder ibland och inte bara olika storlekar på fyrkantiga kort. Vet någon hur jag kan göra helst i befintlig programvara/alt med hjälp av ett freeware program?

Renée,ung tant med rätt små IT-kunskaper men sugen på att lära sig mer”

Om du vill leka med foton så ska du använda något av de bildediteringsprogram som finns. Det ingår väl något i Office paketet om jag inte minns fel. Annars kan jag rekommendera Paint Shop Pro som finns som 30 dagars demoversion här: http://www.jasc.com/download_4.asp? eller Photo Shop Elements som kostar någon tusenlapp.

I alla dessa program har du möjlighet att förbättra bilder (och helt förstöra dem)och ändra storlek och form.

Lycka till// Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

Det går inte göra runda foton. Det man kan göra är att skapa fyrkantiga bilder som ser runda ut.

Detta görs antingen genom att man färgar det som inte ska synas på bilden (kanten) i samma färg som den tänkta bakgrunden, eller - vilket oftast är att föredra - gör kanten genomskinlig. Då måste du dock använda ett format som klarar genomskinlighet, dvs GIF eller PNG. Jag föredrar det sistnämda.

Då måste du dock använda ett format som klarar genomskinlighet, dvs GIF eller PNG. Jag föredrar det sistnämda.

Kan väl bara tillägga att GIF-formatet inte lämpar sig bra för fotografier då det bara hanterar 256-färger.

Annars tycker jag du skall följa jonasn råd att maska av de områden på bilden som du inte vill se med samma bagrundsfärg du tänkte ha på utskriften.

MVH// Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

[inlägget ändrat 2002-10-27 15:46:11 av Andersson_]

Eftersom du har MS-Office 2000 har du troligtvis också MS-PowerPoint 2000, använd då nedanstående länk...

http://office.microsoft.com/sverige/downloads/2000/album.aspx

Har själv provat detta albumstillägg och den kan göra Ovala/runda bilder.

Egentligen så maskar den bilden så att den ser oval/rund ut, ser bra ut ändå.

Man kan även göra så här:

Rita en cirkel.

Välja fyllningseffekt > Bildobjekt.

Välj bild...

/Milkman

[inlägget ändrat 2002-10-27 20:08:13 av Milkman]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...