Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Räknaren i Access


Starre

Rekommendera Poster

När jag lägger till en räknare i Access för att få unika ID-nummer som användas som primänycklar så börjar den att räkna från 22 och uppåt.

 

Varför?

 

Tack på förhand!

 

[inlägget ändrat 2002-10-26 23:12:13 av Starre]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ha haft ett fält med samma namn tidigare där du haft ett fält med värdet 21? Eller gäller det alla räknarfält du skapar i alla tabeller?

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter märkligt. Jag sökte lite i hjälpen för Access och det verkar oerhört krångligt att ändra startvärdet:

 

Ändra startvärde för ett fält av typen Räknare

För en ny tabell som inte innehåller några poster kan du ändra startvärdet till annat värde än 1 för ett fält av typen Räknare med inställningen Stegvis för egenskapen NyaVärden. I en tabell som innehåller poster kan du också använda den här proceduren om du vill ändra nästa värde som ska tilldelas till fältet Räknare.

 

1. Om den ursprungliga tabellen innehåller egenskapsinställningar som förhindrar Null-värden i fält måste du ändra de egenskaperna tillfälligt. Det gäller följande inställningar:

# Fältegenskapen Obligatorisk har värdet Ja

# Fältegenskapen Indexerat har värdet Ja - inga dubbletter

# Fält- eller postegenskapen Verifieringsuttryck som förhindrar Null-värden i fält

 

2. Skapa en tillfällig tabell med ett enda fält av typen Tal. Ge egenskapen Fältstorlek värdet Långt heltal och ge det samma namn som fältet Räknare i den tabell vars värde du vill ändra.

 

3. Ange ett värde i fältet Tal i den tillfälliga tabellen i databladsläget. Värdet ska vara lika med det önskade startvärdet för fältet Räknare minus 1. Om du t ex vill att fältet Räknare ska börja på 100 skriver du 99 i fältet Tal.

 

4. Skapa och kör en tilläggsfråga som lägger till den tillfälliga tabellen i den tabell som innehåller ett värde för Räknare som du vill ändra.

 

5. Ta bort den temporära tabellen.

 

6. Ta bort den post som lagts till av tilläggsfrågan.

 

7. Återställ de ursprungliga egenskapsinställningarna om du inaktiverade dem i steg 1.

 

När du lägger till en post i den återstående tabellen används ett värde för fältet Räknare som är lika med det värde som du angav i den tillfälliga tabellen plus 1.

 

Alltså inget man "råkar" göra i alla tabeller i alla databaser.. Kanske finns någon standardinställning någonstans då som du råkat ändra någono gång, men jag har inte hittat någon sådan.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde Access för första gången någonsin i går när jag upptäckte detta så jag vet att jag inte rört någon inställning.

 

Tack för infon i alla fall. Ska se om jag få det att fungera med hjälp av den. Jag skriver här i denna tråd hur det går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...