Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket moderkort/bios har jag?


idiot_savant

Rekommendera Poster

Är osäker på vilket moderkort som sitter i min dator. Om jag kör BIOS agent får jag följande information:

 

BIOS signon: 07/21/1998-i440BX-SMC60X-2A69KF39C-00

BIOS type: Award Modular BIOS v4.51PG

Chipset: Intel 440BX/ZX rev 2

OEM signon: INTEL-BX VER:B_0

 

1. Vad har jag för moderkort? Enligt "instruktionsboken" som följde med datorn så är det ett; Mainboard Intel 82440BX AGP/PCI BUS. Om Intel är tillverkare så finns det enligt deras hemsida olika typer av 440BX och en sökning på hela namnet, 82440, ger ingen träff. Någon som mot bakgrund av ovanstående info vet vilken fil jag skall ladda hem?

 

2. Jag vill kolla om det finns någon uppdatering till min BIOS. Kan någon på enklaste möjliga sätt förklara hur jag uppdaterar BIOSen? Vad skall man tänka på? Vad kan gå fel? Måste jag själv gå in i BIOSen efter att ha uppdaterat och göra om alla inställningarna, eller sker det automatiskt?

 

3. Vad är Award Modular BIOS v4.51PG?

 

Vore tacksam om någon kunde reda ut begreppen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Intel tillverkare av hela kortet, eller står Intel enbart för chipset 82440BX?

Det är det som är problemet. Det står inget "på moderkortet".

 

Någon som *kan* reda ut begreppen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmmh - inte helt enkelt.

 

kanske är ett Intel-kort.

 

Hittade detta:

2A69K Intel 440BX/ZX chipset (Pentium II/III based chipset)

 

hos http://www.wimsbios.com

 

Kan du kanse identifier ditt moderkort här:

http://support.intel.com/support/motherboards/bios.htm

 

med hjälp av denna guide:

http://support.intel.com/support/motherboards/identify.htm

 

Om inte, så försöker vi igen.

Kanske Sisoft Sandra kan berätta mer?

Sandra hittar du här:

http://www.sisoftware.co.uk/

 

Lycka till!

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tittar tillbaka och ser att inget hänt i denna tråd...

 

Nåja, kan roa mig med att besvara de övriga frågorna:

 

Fråga 1 behandlas redan i övriga tråden.

 

Fråga 2

Det brukar stå i den bruksanvisning som finns där du hämtar det program som används för att skriva till BIOS. Vanligast är: Starta med DOS-disk. Skapa backup av gamla BIOS. Skriv in nya BIOS. Viktigast: Kontrollera att det med 110% sannolikhet är rätt BIOS du skriver in!

Vad kan gå fel: Strömavbrott = avbruten skrivning = katastrof, fel BIOS = mycket olyckligt.

 

fråga 3.

Den modell och version av BIOS krets du har.

 

Min fråga til dig:

Hur går det? Fått någon klarhet i vilket moderkort/BIOS du har?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi, m.fl., tackar för tipsen!

 

Anledningen till att jag ville kolla vilket moderkort som sitter i min dator var att jag letade efter uppdateringar. Datorn funkar bra, men enbart min orginal IDE funkar med DMA alternativet och jag tror mig veta att moderkortet stödjer UDMA på båda IDE kanalerna. Jag tänkte att en uppdatering av BIOSen skulle lösa problematiken med min nya IDE disk, d.v.s. att jag skulle kunna köra DMA på båda diskarna.

 

Problemet är att det finns flera Intel 440BX som stämmer överens med det moderkort som jag tror sitter i min datorn.

 

Jag kan välja mellan åtmistone 2 typer av SE440BX och kanske SR440BX. Eftersom jag inte vet vilken fil jag skall välja så är det nog bäst att jag låter bli.

 

På orginal kartongen som följde med moderkortet/datorn står det dessutom "Mentor" och 82440 etc därför jag blev osäker på om Mentor är tillverkare och använder sig av Intel chip, eller om Intel tillverkat allt. Det finns ingen URL på kartongen eller i instruktionsboken. Förmodligen är Intel tillverkare, men jag låter bli att testa ifall det skulle gå åt skogen.

 

Om någon har en bra förklaring till varför DMA funkar med min gamla Fujisti disk, men inte med min nya Fujitsi så får ni gärna komma med förslag.

 

Gamla trådar om DMA har inte hjälpt mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske hjälper om man känner till lite mer om datorn....

 

PII 350 MMX, 2 ide diskar på samma kabel.

WIN 98.

 

DMA funkar på "gamla orginaldisken" men vid omstart "avbockas" alltid DMA alternativet för nya disken. Det spelar ingen roll om jag bara har den nya disken inkopplad på ensam ide-kabel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mysterium, undrar vilka som skapat ditt moderkort...

 

Söker lite via google på din BIOS ID.

: : Hello, could anyone help me to find an update for

: : Award Modular BIOS v4.51PG for

: : 07/21/98 i440BX-SMC60X-2A69KF39C-00

: : and

: : tell me what is my mainboard

: : Thank you.

Looks like FYI (Full Yes Industrial), now defunct. Can't find an updated BIOS.

 

 

Nä, du får nog nöja dig med den upplaga av BIOS du har, om du nu inte lyckas få fram mer information ur din dator.

 

DMA problematiken - ingen egnetlig idé. Men: Hur stor disk är det? Klarar ditt BIOS av att detektera disken korrekt. Under sökningen hittade jag info som kan tyda på att ditt BIOS inte klarar diskar över 32 GB.

(är du riskbenägen kan du besöka denna sida: http://www.wims.host.sk/ )

 

Till sist - om du inte med abslout säkerhet kan veta att den nya BIOS filen fungerar med din dator så ska du inte uppdatera BIOS.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det var min första tanke oxo. Har 2 diskar, 6.4 Gb + 30 Gb. Biosen känner igen/ser/läser båda diskarna och de funkar som de skall, så jag gissar på något annat.

 

Problemet är att det är mina föräldrars dator och jag vågar inte ta allt för stora risker med den = fel fil/uppdatering kan göra mig arvlös.

 

Jag vill bara att den skall funka optimalt samt ställa till så få problem som möjligt. Men DMA problemet vill jag verkligen få bukt med.

Den nya disken har en 2mb buffert, medan den gamla endast har 256k. Det vore ju kul om man kunde utnyttja den till max, d.v.s. så långt moderkortet pallar med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...