Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BBB och Netgear RP614 Problem


mavu

Rekommendera Poster

Har bredbandsbolaget, och har nu införskaffat en switch/router netgear RP614 med inbyggd brandvägg mm.

Problemet är att den inte får/tilldelas någon ipadress från BBB, hur man än verkar konfigurera den. Har ställt in att den automatiskt hämtar ip, dns mm mm från isp, men inte funkar det.

BBB behöver man ju inte logga in på så de uppgifterna är inte ifyllda i switchmenyn. Datorn funkar kanon om man kör den direkt mot bbb jacket. vad är fel? Hur ska man gå toll väga för att få igång skiten? funkar denna switch med BBB överhuvudtaget???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag vara ärlig, så vet jag faktiskt inte !!!

Är inte så värst hemma på detta med nätverk. Vi köpte switchen hos en lokal handlare i stan och frågade om det funkade mot BBB och enligt säljaren så skulle det göre det.

Hur kan jag kolla upp detta med rak eller korsad tp-kabel? Och vad är det för skillnad rent praktisk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga bara, varför en router? Bredbandsbolagets kunder får väl flera IPn, lättare och billigare med en Hub då! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer. BBB ger ju ut 5 Ip:adresser. Det är hos brorsan jag installerat nätverk, och han vill ha brandvägg mot nätet. Just nu kör han med hubb och det funkar ju bra. Men han har köpt routern/switchen dels för att få en brandvägg, men även för att kunna köra snabbare mellan datorerna internt i nätverket. Hanhade tidigare Zonealarms brandvägg, men vill som sagt använda den nya routern istället..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom vanligaste felen är oftast:

 

1) Ingen signal till routern (fel kabel, kabelbrott eller kass router)

 

2) Inställningarna på routern.

 

3) Inställningarna på klienterna.

 

Jag skulle tippa på att du inte konfigurerat routern korrekt.

Kolla alla inställningar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren, ska kolla upp kablarna. Tror nog att det ska fungera eftersom samma kablar fungerar med hubben. Det är nog något i konfig som jag missat, men vad kan det vara? Allting är inställt så att routern automatiskt ska tilldelas det som behövs, och inga användaruppgifter för inloggning behövs väl mot BBB? Jacket är aktiverat o.s.v

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej!

 

Jag har också bbb och en netgear rp614.

Och har inte heller fått liv i nätverket. Vet inte om det stämmer men det verkar som om den routern inte funkar tillsammans med bbb. Står i manualerna att den kräver att man har adsl eller cable modem. Tycker att det borde var samma som om man har bbb bredband, men kan inte komma på något annat.

Jag köper en switch istället och slipper allt klydd, blir förstås av med min brandvägg.

 

Mvh

Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbare intern kommunikation? Vad kan vara snabbare än en fin liten 100mbit miniswitch? :)

 

...undrar vilka billiga routrar det är som inte orkar routa 10mbit full duplex btw, har fått för mig att de flesta billiga hemmaroutrar bara klarar halv duplex på WAN-porten, samt dessutom inte orkar routa så snabbt som BBBs lina faktiskt är.. ser bara nackdelar med en hemmarouter på en BBB-lina :]

 

Hur kan jag kolla upp detta med rak eller korsad tp-kabel? Och vad är det för skillnad rent praktisk?

 

Om du har fel kabel kommer inte link-lampan i routern för wanporten att lysa när du ansluter den.

 

Jag köper en switch istället och slipper allt klydd, blir förstås av med min brandvägg.

 

Word!

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

PS. Om ni haft fem burkar anslutna via hubb/switch, plockar bort den ena utan att släppa dhcp-lånet manuellt, så kan det ta upp till en timme innan den datorns ip-adress blir tillgänglig igen... dvs det blir problem att koppla in en annan enhet inom den timmen - been there ;)

[inlägget ändrat 2002-10-26 16:21:26 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt netgears support så funkar inte denna modell mot bbb. Bytte mot en d-link 604 och det går hur bra som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...