Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny HDD slö och max 32MB FAT32...


Mundi

Rekommendera Poster

Hej!

Har satt i en ny IBM 120gxp 80GB som som slav under min 40GB.Det första ,mindre problemet,var att jag endast kan partitionera 32MB FAT32 i XP annars finns bara alternativet NTFS?Alltså väljer jag 35MB så finns inte alternativet FAT32 med längre så jag fick göra 3 partitioner istället för tänkta 2.

Det större problemet är att den är slö,ca 3MB/s!

Jag skulle använda den för videoredigering och Studio8 säger att det inte går eftersom överföringen är bara runt 3MB/s.Min gamla disk visar runt 25MB/s.Vad kan man göra??Har letat runt men inte hittat nåt...

Har P3 1GHz 512 XPPro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson
Det större problemet är att den är slö,ca 3MB/s!

Jag skulle använda den för videoredigering och Studio8 säger att det inte går eftersom överföringen är bara runt 3MB/s.Min gamla disk visar runt 25MB/s.Vad kan man göra??

 

Sätt båda hårddiskarna som master på varsin IDE-kablel, det borde höja prestandan. Har du inte så många IDE-kablar kan man ju sätta CD-ROM eller liknande som slave tillsammans med en hd.

 

Vet inte hur det är med XP men... när jag köpte min dator och installerade win98 så var inte DMA aktiverat för HD:n som default. När jag upptäckte det (genom att köra ett prestandatest) efter typ 6 månader så dubblade jag överföringshastigheten, bara genom att kryssa i DMA...

 

Har satt i en ny IBM 120gxp 80GB som som slav under min 40GB.Det första ,mindre problemet,var att jag endast kan partitionera 32MB FAT32 i XP annars finns bara alternativet NTFS?

 

Måste du köra FAT32?

 

 

/Oskar

 

__________________________________________________

 

Laozi - ”Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful”

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha den som FAT32 får du boota med Win98 diskett och köra FDISK resp FORMAT den vägen.

 

Eller sätt den i en dator med Win98 och formatera den, flytta den sen till WinXP datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...