Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsam inloggning till Telia ADSL


Erki

Rekommendera Poster

Jag har precis skaffat ADSL via Telia men har problem. Har DLink DSL-300 ADSL-modem. Alla inställningar är gjorda enligt instruktionen. Jag har sedan tidigare internetaccess via radiolänk med Ethernetanslutning och inställningarna är lika bortsett från Telias inloggningssida. Den gamla anslutningen fungerar så problemet ligger knappast i nätverkskort/inställningar, jag kör win2000. När jag försöker öppna inloggningsidan får jag ibland upp den efter 3-4 minuter men kommer sedan inte vidare, ibland har inget hänt efter 10 minuter. Jag får ingen time-out, att sidan inte kan hittas, utan den fortsätter att hämta sidan.

 

Det märkliga är att jag får en korrekt IP-adress 213.65.xxx.xxx och kan även pinga startsidan 10.0.0.6 och DHCP servern 10.0.112.1 med bra tider <10ms.

Varit i kontakt med telefonsupporten och vi har kollat allt utan resultat. De hänvisade mig vidare till någon lokal mailsupport i Göteborg. Som svar fick jag att jag skulle prata med telefonsupporten (trots att jag beskrev våra försök). Sedan verkar de ha gått hem för helgen. Finns det någon på Eforum som kan kommma med idéer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske, men har du provat köra utan Telias proxy?

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

”Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig.”

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numera anser Telia att man inte behöver ange någon Proxy-server. Vilket jag alltså inte gjort. Har även testat att ange proxy1.telia.com port 8080.

 

Frågan om svarstider:

 

ping 10.0.0.6

Skickar signaler till 10.0.0.6 med 32 byte data:

Svar från 10.0.0.6: byte=32 tid=10ms TTL=254
Svar från 10.0.0.6: byte=32 tid<10ms TTL=254
Svar från 10.0.0.6: byte=32 tid<10ms TTL=254
Begäran gjorde timeout.

ping 10.0.112.1

Skickar signaler till 10.0.112.1 med 32 byte data:

Svar från 10.0.112.1: byte=32 tid=10ms TTL=254
Svar från 10.0.112.1: byte=32 tid<10ms TTL=254
Svar från 10.0.112.1: byte=32 tid<10ms TTL=254
Svar från 10.0.112.1: byte=32 tid<10ms TTL=254

Det får man väl anse vara OK. När jag pingar DNS och DHCP servrarna på min gamla anslutning ligger de på 30-50ms.

 

Det har ju varit mycket kritik mot Telias och andra ADSL-operatörers leveranstider. Jag ansökte via telefon förra onsdagen, utrustningen hade varit inkopplad på måndag förmiddag enligt supporten. Jag gjorde första inkopplingsförsöket på onsdagen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...