Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är detta möjligt?


BorO

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om man hämtar PHP-kod från en tabell i en databas.......om koden kommer att bearbetas.....eller bara skrivas ut?

 

 

Nån som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser nu att det finns en möjlighet.....Jag är ganska ny inom programmering och vet inte vilka negativa konsekvenser eval() funktionen har.....

 

Varför är de tingenting att rekommendera?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att det är ett forum du bygger, eller vad som helst där en användare kan stoppa in kod i databasen. Om du då kör eval på det som kommer ur databasen så kan ju den dumma användaren göra i princip vad som helst på din webserver.

 

Ett exempel kan väl vara att öppna filer med hjälp av fopen i PHP, på det sättet kan den dumma användaren se din kod, till exempel ta reda på användarnamn och lösenord till din databas, och sedan skriva kod som raderar allting i databasen...

 

Den dumma användaren kanske får för sig att hämta nån trevlig fil på din server oxå, eller varför inte connecta mot hans egen sajt och inkludera nåt trevligt virus eller liknande i din kod.

 

Det finns en funktion som heter system(), med den kan han göra mycket skojigt på din server...

 

Hur som helst, även om du nu inte låter användare fylla i någon information i din databas så bör du ändå inte göra såhär om nu någon lyckas knäcka din SQL server, då kan ju personen i fråga göra vad han vill på ditt system iaf...

 

Slutsats: Se upp med att använda eval() på sånt du inte har full kontroll över.

 

--

Some say I am crazy..but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag gör nu är lite snoppsystem där man från administrationen ska kunna ändra meny hur man vill ha det.......

 

Är det stor risk att nån knäcker SQl servern och förstår saker för mig? Hur kan framförallt se att jag använder eval() metoden?