Just nu i M3-nätverket
Jump to content

MySQL???

lillen_009

Recommended Posts

Jag har börjat ila på en ny sida där det kommer att finnas många poster i databasen efter ett tag. Jag har tidigare använt Access, men upplevt den väldigt trög när man kommit över 500 poster. Jag funderar på MySQL men har ingen erfarenhet av der och hur det fungerar med ASP

www.essential.se

MySQL fungerar bra ihop med ASP, men om Access blir trögt när du har över 500 poster så har du gjort dina RecordSet för stora.

Det är extremt sällan man vill ha recordset med så många poster. Jag har en databas, där en tabell innehåller ca 25000 poster, och den fungerar bra i Access.

Ursäkta att jag inte kan så mycket, men vad betyder det att man sätte index. Order By har jag redan och vad menar det första svaret med att man har för stora RecordSet. har man en databas med låt säga 500 poster så måste man öppna hela. Är det SQL satsen han syftar på att den ska begränsas till färre poster???

Ja, du ska ju bara plocka fram de poster du ska använda och inte fler.

Vad gäller index så är det så att säga en extra tabell som skapas som är sorterad efter det fältet du väljer att indexera. Säg att du har en tabell med 500 poster och du ska sortera efter ett numeriskt fält som inte är indexerat. Då måste databasen gå igenom alla poster och jämföra värdena i fälten. Har du istället ett index på fältet du ska sortera efter så letar databasen bara i indexet där posterna redan är sorterade. Det tar upp lite extra utrymme förstås och det går lite långsammare att skriva data till tabeller med indexfält (eftersom inte bara tabellen utan alla index måste uppdateras). Typ så funkar det.

Hoppas du förstod min förklaring. Hur du sätter ett index på en tabell beror lite på vad du använder för verktyg när du skapar/redigerar tabellen.

/Niklas

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...