Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fråga om jobb!


Folke 123

Rekommendera Poster

Jag är just nu 14 år.

Och jag står lite i ett vägskäl här..

jag är väldigt intresserad av att jobba inom spel och program branschen.

Allstå utveckla mjukvara..

Men jag vet inte om jag ska satsa på grafik eller programmering.

Allstå jag kan 3dsmax bra o lite annat..

Jag kan basic,c++ (snart),HTML,Javascript,php

 

Så vad är enklast att vi jobb i och vad är bäst osv osv osv..

Men probbet är att jag är inte alls bra på att rita för hand på papper allstå... så dåh är det inge bra med 3d-grafiker eller ??

 

/Anders.. (skriver på min pappas just nu inloggning))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Till att börja med skall du inte bry dig om vad som är enklast att få jobb i. För det första så kommer situationen antagligen vara väldigt förändrad när du kommer ut på arbetsmarknaden och dessutom är det viktigaste att ha ett jobb som man gillar.

 

Om man gillar något tillräckligt mycket så lär man sig det, och då finns det alltid jobb!!!

 

Vad det gäller att satsa på att utbilda dig till grafiker eller programmerare så tror jag eftersom du bara är 14 år att du skall börja med ett tekniskt inriktat program i gymnasiet (N elller T eller någon datateknikerinriktning) då får du kött på benen vad det gäller den tekniska delen. Mediaprogramemt i t.ex. Nacka kan kanske vara något, där ingår ju både programmering och grafikutbildning.

 

Jag är själv absolut ingen 3d guru även om jag ocskå lattjat runt i 3DS, men vad jag har förstått så skall man vara ganska konstnärligt lagd. Man behöver kanske inte rita snyggt, men man skall ha en känsla för bilder och form. Detta tror jag blir ännu mer uppenbart om en 2-5 år.

 

Det finns alldeles för många som kan de tekniska bitarna och slänger ihop något ballt för att visa att det går. Men nu kommer det fler och fler som introducerar kvalitet och inriktar sig mer på de t konstnärliga, fast de asamtidigt vet vad som går att göra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Oscar Rydberg

Skall du jobba som spelprogrammerare är några saker som är viktiga;

 

MATEMATIK, FYSIK OCH FÖRMÅGA ATT UPPFINNA!

 

Alla spel idag bygger i stort sett på någon form

av 3d teknik, som alltså bygger på väldigt mycket matematik. (Då menar jag inte enkla roteringar osv, utan algoritmer för hur partiklar rör sig, hur en virtuell människa skall uppträda i spel osv..)

Packningsalgoritmer, för att komprimera data,

och en hel uppsjö av modeller för att klippa

bort så mycket osynlig data som möjligt ur en 3d värld.

 

Fysik, eftersom man får mer o mer processorkraft,

kan man göra mer och mer AI, och då är det alltså

fysiska krafter, tex hur luftströmmar påverkar

flygplan kan bli en kommande grej..

Redan nu används ju gravitation för bilspel,

friktion, olika krafter mm. Och återigen partikel

system med olika attraktionskrafter, fraktaler i fråga om landskap.. Sen har vi ju färger, hur

spektrum fungerar, hur ljus uppträder i olika former.

 

Summa av detta, du bör alltså börja med en teknisk

utbildning på gymnasiet och vara väldigt intresserad

av fysik, matte o teknologi. Samtidigt så finns

det massor av information om detta på Internet,

så plugga ordentligt med matte&fysik, och leta sedan

efter material samtidigt på Internet som du kommer

förstå mer och mer av i takt med att din gymnasieutbildning fortskrider.

 

Förmågan att vara uppfinningsrik, dvs komma på nya

ideer, är väldigt viktig i spelindustrin. Alla kan

göra Quake kloner, men det krävs hela tiden att

man är "up to date", och helst att man kan komma

med nya saker som ingen annan gjort/tänkt på tidigare.

 

I stort används idag C/C++ till spelutveckling,

tillsammans med något API typ D3D eller OpenGL. (Glide är nog ingen bra ide att satsa på idag, o D3D suger! Satsa alltså på OpenGL men ha kännedom om D3D :) )

 

Dessutom skriver man ofta små assembler rutiner för

att snabba upp kritiska rutiner, vilket kräver en

del kännedom om hur hårdvaran funkar, hur man

använder cachen på smartast sätt osv.

 

Till sist, vill återigen påpeka vikten av fysik;

nu när T&L hårdvaru korten kommit (bla GeForce)

så blir det ÄNNU större krav på en "riktig" fysik

i spelen, och speciellt AI. Och det är inga små

områden som ryms i en pocketbok, eller ens i en roman..

 

Börja utveckla egna spel och FÄRDIGSTÄLL dom,

och avancera mer och mer, så att du har något

att visa upp spelföretagen när du söker jobb.

Men var beredd på att få ta andra jobb först...

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...