Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AD-uppgradering via NT4BDC?


Weyland

Rekommendera Poster

Det här kommer säkert som en chock för många, men jag har verkligen ingen koll alls på AD :)

 

Sitter å skissar på en ev. migrering till AD i ett litet nätverk med en enkel NT4PDC å XP-klienter. Den rekommenderade metoden för att behålla konton verkar vara att ordna en NT4-BDC och uppgradera den befintliga PDCn. Kan man inte ordna en NT4-BDC, dumpa PDCn och göra en nyinstallation av w2kserver istället som synkar kontona mod BDCn? Ska fortsätta STFW:a... ;)

 

(vill fortfarande kunna lägga hit min sig även när jag inte är inloggad... moment22?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du kan ju börja med en STFF =P

 

 

 

--- Klassiker ---

Man vill ju inte behöva tala om för marsianerna att de inte kan få fler IP-adresser eftersom jordlingarna har använt upp allihop

Vinton Cerf ang. IPN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan sett Star Trek: the Final Frontier, men tack för tipset ;p

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

Good %GREETINGSTIME%, %USERNAME%!

 

En liten idé:

Går det inte att göra typ så här:

 

Lägg till en BDC till ditt NäTverk.

 

Synka och befordra den till PDC.

 

Rensa (gör gärna backup på alla användarfiler och dokument, "dom" uppskattar garanterat detta) och installera om din egentliga server till W2K, som BDC till din tillfällliga PDC.

 

Befordra din W2K till PDC...

 

Det funkar åtminstone i rena NT4-nätverk, så det borde funka med en W2K inblandad på ett hörn...

 

Hans:P

[Hej är väl också en hälsningsfras, fast väldigt kort]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

Med lite eftertanke så tror jag inte att det går att installera en w2k-server som NT4-Domän-BDC. Fast det går ju att använda tekniken ändå, med den lilla skillnaden att du gör den nyinstallerade server med som NT4-server, som du efter synkroniseringen och befordring till PDC uppdaterar till w2k, typ...

 

Det finns förresten ett litet util i W2k Res Kit som kan "klona" användarkonton från en Nt-domän, med den varianten kan du ju installera en "ren" w2k-server som du sedan skickar användarna till från NT-servern.

 

hursomhelst, glöm inte att dokumentera alla tjänster på originalservern (DHCP, DNS, skrivarserver, backup å sånt....).

 

Hans:P

[Hej är väl också en hälsningsfras, fast väldigt kort]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi ska också till att uppgradera vår NT-domän. Då den just nu ser ut som "ni vet vad" med grupper och konton så väljer vi att installera ett helt nytt AD.

Sedan sätter man upp en Trust mellan domänerna och då kan man i lugn och ro med "Clone Principels" kopiera användare för användare utan att rättigheter försvinner från t.ex en filserver.

 

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I’m mine.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också lite funderingar i detta ämne.

Tänkte göra så här. Den befintliga PDC:n ska bytas ut. På den nya servern installerar jag NT 4 BDC som jag promotar till PDC. Därefter uppgraderar jag den nya PDC:n till Win2K och AD. Därefter installerar jag Win2k server på ytterligare en burk, gör den till DC och flyttar över Global catalog och sånt. Därefter blåser jag den nya servern som jag uppgraderade från NT till Win2k och gör en ren snygg installation och flyttar tillbaka Global catalog och sånt. Nu har jag en snygg och ren installation av Win2k AD med det gamla domännamnet och alla grupper o konton o hela köret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...