Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av Moderkort


ProfBaltazar

Rekommendera Poster

Jag ska snart köpa ny dator och funderar på vilket moderkort jag ska välja.

 

Processor: P4 2,4 Ghz 533 MHz

Minne: 512 MB DDR helst DDR 333 MHz

Så kommer jag då till moderkortet och står o tvekar mellan Asus P4B533-V och Gigabyte GA-8IGXP, bägge dessa med Intel 845G chipet. Jag läste dock ett inlägg ifrån Weyland där han nämner 845PE chipet och nämner även ett ABit moderkort, minns ej vilket. Är de bra de jag nämnt eller ska satsa på andra moderkort med andra chipset?

 

Det finns ju 845 E, PE, G för att nämna nåra ... vad ska man välja för bästa prestanda och funktioner?

 

Jag är lite vilsen så jag behöver hjälp.

 

ProfBaltazar

”To be or not to be ...”

 

[inlägget ändrat 2002-10-25 12:24:34 av ProfBaltazar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla in "DDR333 for P4:

16 Boards with Intel 845G - Part I & II" på Tom's Hardware (http://www17.tomshardware.com/mainboard/index.html)

 

Asuskortet får mycket bra betyg. Kör själv med ett äldre Asus(cubx) och kommer även att välja Asus när jag köper ny dator. Det finns dock andra märken som säkert är lika bra, tex Abit.

 

Asus (och andra) har nyligen släppt moderkort baserade på Intels nya krets 845PE som officiellt stödjer 333Mhz enligt Intel. Bl.a. ASUS P4PE och Abit BE7.

 

Intel har även en krets som heter 845GE som även den officiellt stödjer 333Mhz. Kort baserade på den är tex ASUS P4GE-V och Abit BG7E.

 

Håller med om att man blir förvirrad av alla beteckningar. De anger tex vad som är integrerat på moderkortet, tex grafik (G), nätverkskort.

 

För en jämförelse, kolla in "Intel Chipset Comparison Chart" på http://developer.intel.com/design/chipsets/linecard.htm?iid=ipp_browse+chpsts_compare&

 

[inlägget ändrat 2002-10-25 13:16:02 av PlayerOne]

[inlägget ändrat 2002-10-25 13:19:02 av PlayerOne]

[inlägget ändrat 2002-10-25 13:20:33 av PlayerOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar för ett uttömmande svar.

Det blir nog ett moderkort med antingen 845PE eller 845GE, med lutning åt 845PE då jag ska investera i ett Geforcekort.

 

Det känns lite säkrare att satsa på ett chipset som officiellt stöder 333 MHz minnen.

 

ProfBaltazar

”To be or not to be ...”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat detta P4 moderkortet;

Soltek SL-85ERV P4X400

Vad vet ni här på E-forum om Solteks moderkort?

 

Är detta nåt att ha?

 

ProfBaltazar

”To be or not to be ...”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...