Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips för ökad prestanda


Martin

Rekommendera Poster

Det finns nått som heter Vertical Sync på en del grafikkort (tror att det är dom lite mer avancerade, men är inte säker).

Vertical sync är till för att fixa fel i grafiken, vilket man aldrig får och då kan man lika gärna köra utan det.

 

På mitt Radeon9700 ställer jag om det i

Bildskärmsegenskaper > Avancerat > OpenGL & Direct3D

 

Testa och se skillnad!

 

 

/Martin

 

[inlägget ändrat 2002-10-24 23:25:35 av Martin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.. jag ser skillnad ;p

 

..."felen" kallas 'tearing' och uppstår när grafikkortet ritar om bilden innan skärmen hunnit visa hela bilden.. alltså rivs bilden isär här och där vid snabba panoreringar/rörelser... jag tycker det ser för jävligt ut rent ut sagt och jobbar ständigt på att få 85fps konstant med 85Hz bild... :=)

 

Tips för er som vill ha bättre bild, slå på vsync och välj en uppdateringsfrekvens på bildskärmen samt upplösning och detaljrikedom i spelet så att det flyter på i sync med skärmen istället :]

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick tipset av en kompis. På hans burk fick han bra mycket högre fps när han inte hade på vsync vilket också gjorde att han kunde ställa upp grafiken lite...

 

 

Jag är ingen expert så jag kan inte säga hur det är, men tyckte att det va ett schysst tips...

 

 

/Martin - som egentligen borde sova nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen att han fick högre fps var juh för att systemet inte längre begränsade grafikuppdateringarna till skärmuppdateringarna...

 

...så även om han hade 'ställt upp grafiken lite' hade prestanda inte påverkats med vsync på - eftersom det tydligen fanns kraft över i hans grafikkort/system för att bibehålla en vsyncad bild...

 

..och bäst bild får man som bekant med vsync på under förutsättningen att grafikkortet hinner med bildskärmen.

 

--

 

Om grafikkortet kan prestera 99fps i ett spel, vsync är på och bildskärmen kör i 85Hz - så blir fps'en oxå 85fps eftersom den är begränsad av bildskärmens hastighet. Genom att slå av vsync ritar kortet så snabbt det kan oavsett vad skärmen hinner med, alltså får man i det här exemplet 99fps - en markant höjning av fps, men en massa tearing samt variationer i bildhastigheten beroende på hur mycket som händer på skärmen. Det optimala är ett kort och inställningar som aldrig sjunker under vsync samt ha vsync påslaget. Dvs det _lägsta_ som kortet presterar i en given upplösning, inställning och spel ska inte sjunka under 85fps i det här fallet. Med vsync påslaget kommer den dessutom inte att gå över 85, utan hålla sig synkroniserad med bildskärmens uppritningsintervall = mjuk, skön och fin bild :)

 

Så be honom att slå på vsync och 'ställa upp grafiken lite' utan att fps'en ändras...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...