Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Auto inlogning funkar inte för mig.....


Klös

Rekommendera Poster

Har kryssat i rutan under "instälningar" men får ändå logga in varje gång och efter inloggningen då står det nått i stilen nya inlägg sen ditt senaste besök "datum och tid" osv.....

Och det finns inga nya inlägg :o( men det verkar som om mitt senaste besök sammanfaller med min senaste inloggningstid så det blir lite Moment 22 över det hela.

 

/F.Sundström (fd Mr XYZ)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Men om vi bortser från klockan - som fixades igår kväll. Fungerar auto-inloggningen fortfarande inte för dig? Har du lust att gå in i dina inställningar och se till att kryss-rutan för auto-login är ifylld och för säkerhets skull klicka på knappen "uppdatera".

 

 

mvh

Jani Anderson

 

ps. Det känns bra att se att du tagit av dig masken XYZ och ståtar med ditt riktiga namn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om inloggningen inte är synkroniserad (av någon anledning), utan att varje server har hand om den biten själv. Loggar man in på eforum1.idg.se och väljer autoinloggning, så kommer man att loggas in automatiskt nästa gång man kommer till eforum1.idg.se, men om man i stället nästa gång kommer till eforum2.idg.se så måste man logga in manuellt igen (nästa gång man kommer till eforum2.idg.se blir man dock autoinloggad). För att autoinloggningen skall fungera på alla servrar så måste man alltså först logga in eforum1, eforum2, eforum3 o.s.v. manuellt en gång efter att man valt alternativet autoinloggning. Sedan fungerar det (tills man raderar sina kakor eller byter webläsare -- då börjar allt om från början igen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Det där med att man var tvungen att logga in på nytt för varje server var något vi fixade vid lunchdags igår. Gå in i "Inställningar" och uppdatera dina inställningar så borde det fungera bättre.

 

Det beror förresten på en temporär sits som kommer att vara löst i slutet på veckan ichomed att då vi kommer att kunna köra "lastdelning" - dvs att alla 6 servrarna uppfattas som en och samma.

 

Det är det vi pysslar med bakom kulisserna sedan en tid tillbaka och det tar mycket kraft. Det handlar som jag tidigare berättat om att koda om vissa procedurer i hela eforum-systemet. Ett omfattande arbete.

 

Innan det är gjort måste vi tyvärr köra eforum1 2, 3 osv, men inloggningen ska som sagt funggera.

 

Är du osäker så kör en uppdatering av dina inställningar.

 

 

mvh

Jani Andersson

idg.se

 

ps. Robban! Hör gärna av dig till mig och bekräfta att/om det fungerar även för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Hör gärna av dig till mig och bekräfta att/om det fungerar även för dig.

 

Nix, nu verkar det inte fungera alls. Loggade in manuellt (eforum1), gick in i inställningar och uppdaterade. Stängde NN. Sedan ville ingen server autoinlogga mig, inte ens eforum1.

 

Linux / NN 4.7

 

Två kakor skrivs till min hårddisk:

.idg.se SITESERVER ID=....

.idg.se MemRightsChanged ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Det bästa du kunde göra vore att ta bort kakorna och testa igen.

 

Det kan vara så att någon av dem är trasig. Framför allt den där SiteServer-kakan. En kille här hade råkat ut för det i ett annat sammanhang - och när den togs bort och ersattes av en fräch så gick det bra.

 

Det är alltså inga fler som påpekat samma sak som du - varför jag misstänker att det är något lokalt vaj hos dig.

 

1) Vi börjar felsökningen med att kryssa av auto-inloggning i inställningar och uppdatera.

 

2) Loggar ut

 

3) Sedan tar du bort kakorna du har.

 

3) Loggar in och går in i inställningar och kryssar i rutan för auto-inlogg.

 

4) Loggar ut

 

Fungerar det bättre när du loggar in?

 

mvh

Jani Andersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Det bästa du kunde göra vore att ta bort

> kakorna och testa igen.

 

Det hade jag gjort innan. Provade autoinloggningen med IE5 under NT4 och det fungerade inte där heller (kakorna manuellt bortplockade innan).

 

Försökte gå in (efter manuell inloggning) och bocka av rutan för automatisk inloggning och trycka på uppdatera. Går in och kollar igen, men rutan är återigen ikryssad. Provar igen ett antal gånger med samma resultat. Till slut lyckas jag (fick radera kakan igen) avmarkera funktionen. Sedan samma problem när jag skulle aktivera funktionen igen. Lyckades till slut och nu verkar autoinloggningen fungera. Men någonstans finns ett problem, och jag tvivlar på att det är hos mig då jag testat med två olika webläsare under två olika OS.

 

> Det är alltså inga fler som påpekat samma

> sak som du - varför jag misstänker att det

> är något lokalt vaj hos dig.

 

Mja, den här tråden startade ju faktiskt med att någon påpekade just detta problem (och det var inte jag som startade tråden). Så det är ju inte helt riktigt? Om det sedan var exakt samma problem vet jag ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Varför jag bad dig göra det hela via stegmodellen jag teckande upp var för att hanteringen av huruvuda du vill ha kakor eller ej ligger i ditt medlemskonto.

 

Så avmarkerar du kryssrutan och uppdaterar ska det skapas en ny kaka nästa gång du kryssar i den och uppdaterar.

 

Huvudsaken är att det fungerar för dig.

 

mvh

Jani Andersson

idg.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Den här tråden startade med ett problem som löstes ungefär samtdigt som det ursprungliga inlägget skrevs (dvs igår kväll). Och det är ingen som gastat sedan dess så jag antar att det fungerar nu.

 

 

mvh

Jani Andersson

idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Och det är ingen som gastat sedan dess ...

 

Gastar inte. Bara delar med mig av mina iaktagelser (i villfarelsen att ni faktiskt är intresserade av att få ordning på forumet).

 

> ... så jag antar att det fungerar nu.

 

Visar sig. Skulle inte sätta några stora pengar på det dock. Att besökaren manuellt skall behöva gå in och radera kakorna anser inte jag vara synonymt med att det fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Gastar behöver inte nödvändigtvis vara något negativt. Man ska gasta när något är galet!

 

Nu var det ju bara du som behövde göra det - det verkar ju fungera för de andra. Men det är eg. inget vi behöver ta en debatt om. Huvudaken är att det fungerar för alla - och gör det inte är det bra att det framkommer så snabbt som möjligt så att det kan fixas till och avhjälpas. Ungefär som det har gått till hittils.

 

mvh

Jani Andersson

idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Huvudaken är att det fungerar för alla ...

 

Fungerar ju inte för mig. Försöker jag ändra status när det gäller autoinloggningen måste jag fortfarande radera kakan manuellt för att det skall träda i kraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Så om du avmarkerar auto-login i dina inställningar och väljer uppdatera och loggar ut så blir du fortfarande auto-inloggad nästa gång du ska in i eforum?

 

mvh

Jani Andersson

idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Fungerar det fortfarande alltså inte för dig om du har kör det här:

 

1) Kryssa av auto-inloggning i inställningar och uppdatera.

 

2) Logga ut

 

3) Sedan tar du bort kakorna du har manuellt.

 

4) Loggar in och går in i inställningar och kryssar i rutan för auto-inlogg.

 

5) Loggar ut

 

mvh

Jani Andersson

idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Så om du avmarkerar auto-login i dina inställningar och väljer

> uppdatera och loggar ut så blir du fortfarande auto-inloggad nästa gång

> du ska in i eforum?

 

Provade nu igen, och nu gick ändringen igenom åt det hållet. Däremot fungerade det inte när jag försökte ändra tillbaka. D.v.s. mina inställningar var att inte logga in automatiskt, jag loggar in och ändrar till autoinloggning, trycker uppdatera och loggar ut. Nästa gång får jag ändå logga in manuellt igen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Ok en lösning för dig som har problem med auto-inloggning. (Robban & Fredrik)

 

Gå in i "Inställningar" och se till att kryssrutan INTE är ikryssad och klicka på uppdatera

 

Gå sedan in i "Inställningar" igen och kryssa i rutan och klicka på updatera.

 

Därefter ska det fungera bättre. Gör det det?

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Janni jag gjorde nästan som du skrev i ditt inlägg 15:34. Vad jag gjorde var att jag avmarkerade aktuell ruta och tryckte uppdatera. Sedan gick jag tillbaka till "inställningar" och upptäckte att den ruta som jag 10 sekunder tidigare var av,narkerad nu var markerad. Men jag e vet inte om min autoinloggning fungerar återkommer under dagen och berättar om hur det funkar.

 

/F.sundström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Gå in i "Inställningar" och se till att kryssrutan INTE är ikryssad

> och klicka på uppdatera

>

> Gå sedan in i "Inställningar" igen och kryssa i rutan och klicka

> på updatera.

 

Får det fortfarande inte att fungera i Linux / NN 4.7 trots trixande, raderande av kakor o.s.v. Jag går in och avmarkerar kryssrutan, trycker på uppdatera. När jag går in i inställningarna igen är kryssrutan ändå ikryssad. Autoinloggningen fungerar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är jag här igen mha manuell inloggning ska göra som det stog i inlägget ovan och följa....

 

/F.sundström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok nu följde jag minihowto om hur man ska få autoinloogninag att funka men den däringa "bocken" i rutan verkar ha gummisnodd.... den är i kryssad trots att jag har avmarkerat den och klickat uppdatera och återvänder efter diverse operationer...

 

Jag kör Win98 med Netscape 4.7 engelsk version så hjälp mig Janni.

/F.Sundström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...