Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP kraschade... Var är mejlen??


goalie31

Rekommendera Poster

Win XP Pro kraschade för mig.. Kommer inte in... inte ens i felsäkert läge..

Försökte insallera om XP på samma partition.. misslyckades.

Installerade om på en annan partition.. lyckades!

Nu ser jag även C i utforskaren. Men jag får "Åtkomst nekad" när jag vill komma in i min personliga mapp under "documents and settings" i C. Har viktiga dokument som ligger där (utan backup) även mail ligger väl där??

Känner någon till problemet och vet någon om/hur man kan få åtkomst till den "nekade" mappen?

Finns mailen lagrade nån annanstans?

Snälla nån...HJÄLP...

Tack så mycket på förhand....///Olle W.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att byta ägare på katalogen.

 

Högerklicka och välj "Egenskaper" -> Säkerhet -> Avancerat -> Ägare.

 

Annars kanske du kan kopiera filerna från XPs recovery console.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Anders

Högerklicka och välj "Egenskaper" -> Säkerhet -> Avancerat -> Ägare = funkade inte.

"Recovery-spåret" är inte det lättaste..för en rookie..

Återkommer om jag lyckas...

Tack så mycket i alla fall för visat intresse...///Olle W.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är inte heller det lättaste...

Linux kan läsa NTFS partitioner. En möjlighet skulle vara att instalera linux. Med tanke på situationen, inte göra ont värre, skulle jag helst ta ut de hårddiskar du har i burken och instalera linux tex SuSE på en ny disk som sätt som master. Därefter sätta in den disk du har XP på som slav för att börja rädda vad du behöver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det ju lättare att försöka i XPs "återställningskonsol", eller genom att starta med en diskett, och på den ha NTFSDOS eller liknande för att läsa partitionen.

 

Hmm.. när jag tänker efter.. får man i återställningskonsolen inte tillgång till annat än windows-katalogen och systemkatalogen, väl?

 

Då skulle jag.. skaffa en startdiskett, lägga in NTFSDOS på den.. starta med den och kopiera filerna "någon annanstans".. Om du bara har NTFS-partitioner så kan du inte kopiera till dem. Då får du sätta i en annan enhet, kopiera till diskett, eller skaffa NTFSDOS-PRO (kommersiellt program).

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...