Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Session_onEnd


-OZn-

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har kört fast...

 

Jag skapar en temp tabell som måste "droppas" om användaren stänger fönstret eller om sessiontiden tar slut.

Har hört att man kan använda session_onend.

Måste man använda global.asa eller går det att göra en enkel funktion eller sub?

Jag använder IIS5.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är (tror jag) global.asa som gäller. Men den är nog inte helt pålitlig vad jag hört.

 

Du kan istället skapa en liknande funktion (vilket iofs motsäger mitt första påstående om att det är global.asa som gäller) där du sparar förslagsvis sessionid i en databastabell tillsammans med datum och tid. På varje sida har du sen överst en funktion som dels gör en UPDATE av datum/tid fältet på den raden med det aktuella sessionidt och dels plockar bort alla rader där datum/tid fältet är äldre än 20min (eller vad du nu vill ha för gräns).

 

För att slippa en massa databasanrop kan du istället spara informationen i en applicationvariabel i form av en array.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorgligt när NS hinner före, när jag slet så för att få ihop en sådan fin beskrivning.. :(

 

japp du skall använda dig av session-onEnd.

 

Tyvärr kan jag meddelad dig att jag inte stött på någon som kan garantera att session_onEnd fungerar till 100%.

 

Den enda lösning jag kan komma på som skulle fungera till 100% men som kanske inte är bra är följande.

 

1. När du skapar temp-tabellen så döper du den till sessionID.

2. Detta id sparas du tillsammans med en timestamp i en separart tabell.

3. På alla sidor på din site så uppdaterar du timestampen i denna tabell

4. I session_onStart så kollar du om någon post i denna tabell är äldre än 20 minuter och om det är det, så tar du bort den posten och den tabell som har det sessionid som namn.

 

kommer garanterat att fungerar, fast risken finns att någon tabell får ligga länge om du har lång tid mellan besökarna.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

[inlägget ändrat 2002-10-24 22:48:24 av Magnus Gladh]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk vad lika man kan tänka.

 

Såg en kul grej i din presenation apropå ingenting. När jag besökte din sida och kollade CV'n så såg jag att du jobbar på ett företag där jag sommarjobbade 3 månader 2000 när företaget bytte namn. Jag var på marknadsavdelningen på huvudkontoret och ligger bland annat bakom en del på er webbsida tex rekryteringssajten (som visserligen inte verkar ligga kvar längre) och downloadsidan tillsammans med admingränssnitt.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

där ser man...

 

tja just nu är vi 3 tappra själar kvar nere i malmö, resten is gone....

 

Alla rena resurskonsulter i malmö är kickade... själv tillhör jag crm-sidan så jag får hänga med ett litet tag till. :)

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...