Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Timesync-fel i MacOS9 vad är fel?


Maxx

Rekommendera Poster

Efter start får jag upp en liten ruta med texten:

Systemfel, Time syncronizer feltyp41

 

sen finns bara valet "omstart", och den bara "loopar" på omstart, har testat att boota från OS-Cd, men det går ej. Vad är fel???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter skumt att det krånglar även med OS CD:n. Kan det vara så att datorn behöver ett nytt PRAM-batteri? Vad är det för modell av Mac du har?

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nej..det är en ny G4.

Det löstes genom att boota på cd (gick till slut) och lyfta ur systemkat på skrivbordet. Men jag skulle vilja veta varför felet inträffade???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är den torra tekniska beskrivningen:

Error code: 41 - dsFinderErr - can't load the Finder error

 

Vad hände innan datorn stängdes av, innan felet kom.

 

- Använder du "Tidsserver i Nätverk", (i Datum och Tid), och är du isf. kopplad till nätverket hela tiden?

 

Har du flera hårddiskar/Partitioner? Är alla inkopplade hela tiden? Vilken av dem ligger Virtuellt minne på?

 

Felet är av en typ som är svår att härleda om man bara vet vad processorn heter. Det finns hur många orsaker som helst

 

Försök upprepa felet genom att lägga Systemmappen på Macintosh HD, där den helst ska ligga (av prestanda-skäl).

 

Du kan försöka med någon eller alla av dessa varianter för att avhjälpa felet:

Kontrollera hårddisken med Skivverktyg

- Släng "Finder Inställningar"

- Ställ in Datum och Tid

- Ställ in Minne, Virtuellt minne (Först Av, sedan På efter omstart. Välj Macintosh HD som VM-skiva)

- Välj Startskiva=Macintosh HD

 

Starta om datorn och hugg som en kobra på Alt+Kringla+P+R, håll dem nere tills du hör start-ljudet igen. Då återställs PRAM (= minnet för datorns startparametrar).

 

Tryck sedan ner Alt+Kringla och håll kvar tills datorn frågar om du verkligen vill bygga om skrivbordet. Då klickar du OK.

 

Om det inte hjälper så kan du väl göra en lite noggrannare beskrivning av vad du har anslutet till datorn, vilka program du har installerat, bärbar/stationär etc.

 

Det är inte säkert att jag hade lyckats ens om jag hade haft datorn hos mig.

Ibland kan man inte hitta någon som helst förklaring, utan man får vara glad att det funkar igen, om man nu får det att funka.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat lite mer på ditt problem.

Eftersom datorn startade efter att du flyttat Systemmappen så kan du ha fått ett mindre struktur-fel på hårddisken.

Det rättar du till med programmet Skivkontroll.

Starta från CD:n och använd Skivkontroll-programmet som ligger på den.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...