Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Portavsökning


Tomas A

Rekommendera Poster

Har nu fått fast IP-adress

Skall inom kort installera en router men till dess kör jag med Norton Personell Firewall.

Min fråga är vad händer när någon från en identifierad IP-adress gör en portavsökning på min dator. Kan han/hon komma förbi min aktiverade N P Firewall.

 

Var kan man sen ta reda på var personen finns (när man nu har IP-adressen) Kan man begära avstängning aav kontot eller är detta inget att bry sig om?

 

Ge mig lite info och råd.

 

// Tomas

 

Not best - Not biggest - but here!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I RIPEs databas hittar man bara de IP som RIPE administrerar. Därför kan man behöva söka på www.arin.net, www.apnic.net eller www.internic.com också.

 

Där kan du få vet från vilken ISP scanningen kommer ifrån, det brukar även stå en abuse-adress. iofs tror jag inte de bryr sig så mycket om portscanningar men en anmälan är aldrig fel.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om Norton stoppar portscanning.

 

Men du bör nog fortsätta köra Norton efter du har skaffat en router för säkerhets skull.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad händer när någon från en identifierad IP-adress gör en portavsökning på min dator. Kan han/hon komma förbi min aktiverade N P Firewall.

 

Nope. Norton blockar portscanningar. Om fler än tio portar scannas så blockas IP:t i 30 minuter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...