Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgr. från Exchange 5.5 till Exchange 2000


Spider

Rekommendera Poster

Tänk er följande:

Kör en Exchange 5.5 på en NT 4 i en NT4 domän. Planerar att uppgradera till Exchange 2000. Bästa alternativ?

1. Uppgradera on-site (nja, tror inte skulle våga).

2. Installera Windows 2000 server och Exchange 2000 på en separat server, sen köra migrering. Tyvärr är det så om man ska köra MS Active Directory Migration Tool då ska Win2000 server köras i Native-mode inte i Mixed-mode (måste behålla server i Mixed-mode för att tänker inte uppgradera samtliga server till 2000 ännu).

Kan man installera (ansluta) en Windows 2000 server med AD till en NT domän utan att det blir problem med konto databasen, om det går hur kan man sedan kopiera samtliga brevlådor (från Exch 5.5 till 2000)?

3. Eller en annan lösning, snälla ni.

 

Snälla svar snarast.

 

[inlägget ändrat 2002-10-23 20:28:54 av Spider]

[inlägget ändrat 2002-10-23 20:33:24 av Spider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Låt oss först reda ut det här med native kontra mixed mode. Mixed mode behöver du bara köra om du planerar att implementera NT4 BDCer i ditt W2K-nät. I alla andra fall kan du köra W2K-domänkontrollern i native mode utan några som helst problem.

Du kan vidare utan problem lägga med memberservrar med NT4-operativ i ditt W2K-nät.

 

Jag gjorde så när jag migrerade att jag byggde ett W2K-nät bredvid det befintliga NT4-nätet. Det gav mig den kontroll av W2K-nätet jag eftersträvade.

 

Jag körde W2K-domänkontrollern i native mode och satte upp trust mellan W2K-nätet och NT4-nätet. Fungerade ypperligt

 

Sedan kopierade jag kontodatabasen från NT4-pdcn till W2K-domänkontrollern med ADMT.

 

Micke

 

[inlägget ändrat 2002-10-23 22:24:07 av Micke28]

[inlägget ändrat 2002-10-23 22:27:08 av Micke28]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

För att köra Exchange 2000 måste du först ha en Windows 2000 domän, alltså ett Active Directory. Det innebär att du först av allt måste göra en migrering av din NT4 domän. Det är jätteenkelt, och du behöver inte krångla till det med MS Migration Tool eller några andra migreringsverktyg. Precis som du säger så bör du ej göra någon direktuppgradering av dina servrar, då en ren installerad server är att föredra. Här är en kort beskrivning av hur det går till:

 

1. Utse en ny, tom server till att bli Windows 2000 domänkontrollant.

 

2. Installera en temporär dator (en vanlig gammal arbetsstation går bra) som NT4 BDC i din domän.

 

3. Befordra din temporära BDC till PDC.

 

4. Kör Windows 2000 installationsprogram och uppgradera din temporära PDC till W2K.

 

5. Voila! Du har nu ett färdigt AD. Installera nu din nya, tomma server med Windows 2000 och kör DCPROMO så att den blir en domänkontrollant.

 

6. Flytta alla FSMO roller plus Global Catalog tjänsten (plus eventuellt DNS tjänsten mm) från den temporära datorn till den nya servern. Avveckla sedan den temporära DCn genom att köra DCPROMO (vänta tills all replikering och sånt är klart först).

 

7. Färdigt! Du har nu ett AD med en rent installerad DC. Dina gamla NT4 BDC'er fungerar fortfarande så länge du inte går över till Native mode, men det behöver du inte göra. Exchange 2000 fungerar utmärkt ändå. Allt detta bör inte ta mer än ett par timmar.

 

När du nu har en färdig Windows 2000 domän så är det bara att installera Exchange 2000 på en ny server. Glöm inte att lägga till den i samma Exchange Site som din gamla Exchange 5.5 server. Sedan är det bara att börja flytta över alla mailboxar + public folders + connectors osv.

 

Om du inte har möjlighet att köpa nya servrar får du använda dig av den s.k "swing-upgrade" metoden. Den innebär att du installerar temporära datorer med Windows 2000 och Exchange 2000 och flyttar all data dit. Sedan ominstallerar du dina orginalservrar med W2K och Exch2K och flyttar tillbaks allting.

 

Det finns mängder med bra artiklar och White papers på Technet om hur du genomför en sådan här migrering, rekommenderar att du läser några sådana innan du sätter igång. Det är ganska enkelt och snabbt gjort, men det är lätt att missa någon liten detalj som kan ställa till med problem.

 

Lycka till.

 

J.B

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...