Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En andra hårddisk i XP?


[Y]Magnus

Rekommendera Poster

Hej! Har just satt in en andra hårddisk i min dator. Den är kopplad som slave till den första och i BIOSen så hittas de båda hårddiskarna korekt. Men när jag startar Windows (XP Pro) så finns bara den hårddisken jag hade från början. Den andra hittas ingenstans. Vad ska jag göra???

/[Y]Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på den här datorn > hantera > diskhantering > högerklick på din disk som ska formateras.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Håller på att formatera nu. Det är en 120GB hårddisk, men det står i formateringsrutan att det bara är 115,04 GB. Var är de resterande 5GB?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Håller på att formatera nu. Det är en 120GB hårddisk, men det står i formateringsrutan att det bara är 115,04 GB. Var är de resterande 5GB?

 

Njae. Det står 115,04GB för att det är just så stor disken är. Tillverkarna har tyvärr inte anammat det korrekta sättet att ange storleken på, utan tycks bara ha multiplicerat mängden byte som disken rymmer med 1000^3... istället för 1024^3. Om man kollar storleken i byte blir det förmodligen ungefär 120 000 000 000 B, vilket tillverkarna då anser är ~120GB.

 

(ändrat KB till B förstås ;p

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-10-23 19:41:43 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...