Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kritik tack...


Miky

Rekommendera Poster

Stefan B Karlsson

Det är särskrivning på menynamnen "Vodka Drinkar" osv, det borde stå "Vodkadrinkar".

 

Sen måste alla fest-siter ha länkar till bandet 250 KG kärlek och Kajote.nu! ;-)

 

mvh /

Stefan Karlsson

ITmaskinen.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som inte är bra med frames ?

 

Hur gör man istället ?

[inlägget ändrat 2002-10-23 19:25:09 av konjogu®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns både för- och nackdelar med frames:

¤ Det är lätt att underhålla sajten med frames då man kan ha alla länkar i en frame och innehållet i en annan.

 

¤ Vissa webläsare stödjer inte frames. De flesta gör det dock. :)

 

¤ När man trycker på uppdatering uppdateras inte den enskilda ramen, utan hela sidan.

 

¤ För den ovane användaren kan det vara knepigt att skriva ut en viss ram.

 

¤ Det kan också vara knepigt att skapa bokmärken.

 

Med mera...

 

 

Om servern stödjer ett serverspråk, t.ex. ASP eller PHP kan man använda include och inkludera från en textfil där det står de saker som skall stå på varje sida. Till exempel "Senast uppdaterat" och alla länkar till sajten. Istället för att uppdatera alla sidor behöver man bara uppdatera textfilen.

För att få det snyggt kan man använda tabeller.

 

Hoppas jag förklarade så ni förstår!

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår !

Tack för infon !

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan B Karlsson

"När man trycker på uppdatering uppdateras inte den enskilda ramen..."

Fast med lite arbete så kan man se till att framen uppdateras rätt vid refresh.

 

"För den ovane användaren kan det vara knepigt att skriva ut en viss ram"

Om man kan sätter ut fina print-knappar på de ställen där man förväntar sig att folk skulle vilja skriva ut (t.ex. vid recept osv.), och på det sättet göra mycket bättre och snyggare utskrifter när man klickar på dom. (med ONPRINT-eventet t.ex.)

 

"Det kan också vara knepigt att skapa bokmärken"

Inte om man ser till att querystringen ändras när man navigerar runt, då blir varje sida unik, och när någon hoppar in via ett bokmärke så tar man hänsyn till den querystring som bokmärket har och går till rätt sida..

 

 

Vad jag ville säga med det här inlägget är att det går att använda frames utan att för den delen få alla de nackdelarna som nämndes..

 

Sen kan man ju även ha en check av browserversion osv, så att man kan presentera en framelös sida med länkar istället, så att även alla bakåtsträvare kan surfa på sidan.

 

Sen får man ju titta på målgruppen. över 98% av mina besökare har browsers med frames-kapacitet, då kan man ta beslutet att frames är helt ok.

 

 

Men jag slår ett slag för att bara använda funktioner som funkar på MSIE. ;P Så kanske resten av världen skyndar på att lägga in stöd för det på alla telefoner, kylskåp och brödrostar! ;-) Det skulle göra mitt liv en hel del lättare iaf..

 

Hehe.. Fridens!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du låter övertygande, men när man tänker på ramarnas umbärlighet och hur lätt det är att göra bra sidor utan ramar blir valet lätt.

 

Nu för tiden kan man dessutom simulera ramar med CSS. Ramarnas tid är förbi. Jag föreslår att alla byter ut ramarna mot "position: fixed" så kanske Microsoft implementerar det i sin webbläsare snart. Man kan ju fortfarande ha en check av browserversion osv så att man kan presentera en framesversion för bakåtsträvarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan B Karlsson

Hehe. Ironin är något tydlig.

 

Självklart stöder Microsoft detta redan i sina browsers.

Håller med dig att lager är mycket mer finurligt. Speciellt om man blandar detta med Ilayers (kommer inte ihåg vad NS variant av Ilayer heter) där man kan ha en helt ny sida som source i lagret.

 

Nackdelen för mig som nästan uteslutande arbetar i Visual studio 6 är att den är usel på att hantera layers. Så jag måste använda andra program för att fixa det. Men det är ju som sagt bara en liten glitch för mig som utvecklare att sätta ihop rätt utvecklingsmiljö...

Nya miljön Visual Studio .Net är mycket bättre på detta.

 

 

mvh /

Stefan Karlsson

ITmaskinen.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus östlund

Asså, ursäkta! Vart hittar du likeheterna, bortsett bilder på färglada drinkar, och att båda två är sk webbsidor???

 

 

# ==============================extra===

# Nordens största F l a s h community

# www.communen.com | poppa@communen.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan B Karlsson

Alltså, ingen fara! ;-)

Jag tyckte bara att det fanns likheter.

I länkmenyn var till och med drinksorterna i samma ordning.. Well..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...