Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att formatera mail


Magnus Thorén1

Rekommendera Poster

Magnus Thorén1

Jag ska skicka iväg ett mail via CDONTS. Det ska endast innheålla en textlänk till en aspsida. Mailet ser rätt ut i PC-miljö och även på vissa webbmail. Problemet jag har att de som ska använda mailet sitter på mac och där är blir det ingen länk utan hela <a href...etc skrivs ut. Det som jag tycker är konstigt är att html, head taggarna etc inte skrivs ut...

 

Någon som vet vad man kan göra för att få det att fungerar på mac?

 

Koden:

 

strAddress = "<!DOCTYPE HTML PUBLIC ""-//IETF//DTD HTML//EN"">" & vbCrLf

strAddress = strAddress & "<html>" & vbCrLf

strAddress = strAddress & "<head>" & vbCrLf

strAddress = strAddress & "<title>PDS Order</title>" & vbCrLf

strAddress = strAddress & "<meta http-equiv=""Content-Type"" content=""text/html; charset=iso-8859-1"">" & vbCrLf

strAddress = strAddress & "</head>" & vbCrLf

strAddress = strAddress & "<body>"

strAddress = strAddress & "<a href=""/orders/order.asp?GUID=" & GUID & "&userID=" & userID & """>Click here to view your order</a>"

strAddress = strAddress & "</body>"

strAddress = strAddress & "</html>"

 

Jag har satt formatet på mailet till 0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.essential.se

Sånt här är ju jättesvårt, eftersom det beror på vilken programvara dina användare kör, och vilka inställningar dom har.

 

Det jag har kört mycket med, är att helt enkelt generera ett "plain text" mail, med all information i. Eventuellt skriva ut vilken adress du kan läsa mer på (alltså inte göra länk).

På så vis ser det (ungefär) lika ut för alla. Vissa E-post hanterare gör webbadresser till länkar av sig själva, men det gör ju inget.

 

Så gör jag, kanske finns bättre sätt, men det här är enkelt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...