Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
ns

Write cache och identifiering

Rekommendera Poster

ns

Har problem med en disk som inte beter sig som den borde(?).

Det är en Seagate Barracuda IV IDE ATA 100 men i enhetshanteraren står den som SCSI-disk!

Så här står det under

ALLMÄNT:

ST380021 A SCSI Disk Device

Enhetstyp: Diskenheter

Tillverkare: (Standarddiskenheter)

Plats: Bus Number 0, Target ID 0, LUN 0

DISKEGENSKAPER:

Aktivera skrivningscacheminnet: texten och checkboxen är dimmade och checkboxen är INTE ikryssad

SCSI-EGENSKAPER:

Två checkboxar "Inaktivera kodade köer" och "Inaktivera synkrona överföringar" båda okryssade

På min andra Barracuda (eller mina tre andra Barracuda, en i samma dator och två i en annan) identifieras de riktigt och skrivningscacheminnet är aktiverat.

Någon som har en förklaring på vad det är frågan om? Kan det faktum att skrivningscacheminnet inte är aktiverat vara förklaringen till att mitt system har hackat på sistone (sen ominstallation) vilket mest visat sig genom att musen hoppar vid minsta möjliga belastning?

TILLÄGG:

När jag kollar i eventloggen har jag felet "Programmet upptäckte att skrivningscacheminnet för enheten \Device\Harddisk0\DR0 är aktiverat. Data kan ta skada." När jag kollade upp detta på eventid.net står det "Windows 2000 disables write cache on domain controllers in order to prevent Active Directory database corruption in case a power outage or other unexpected stoppage occurs."

Men jag har ingen domänkontroller på den här datorn, det är en ren installation av Windows 2000 pro.

/Niklas

[inlägget ändrat 2002-10-23 09:58:57 av ns]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
NoiseKiller

VA!? Nä - det är ju samma sak på min!

Jag har märkt en annan olustig sak som yttrar sig i utforskaren bland annat med just denna disken. När jag öppnar den här datorn så kan jag öppna min IBM:s och WD:s enheter och katalogerna visas direkt. Öppnar jag däremot Seagate-disken så ska den "knastra" ett par sekunder innan den visar någon katalogstruktur, TROTS 8 Mb cache. Jippi.

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: mest nöjd med IBM än så länge faktiskt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ns

Men din skrivcache är inte avstängd eller?

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NoiseKiller

Fliken Principer

Skrivcache och säker borttagning

Valmöjlighet mellan Optimera för snabb borttagning och Optimera för prestanda där senare alternativet är förbockat. Men båda alternativen är skuggade.

Var det det du tänkte på?

---

Ser nu att på mina andra diskar har jag möjlighet att välja Aktivera skrivcache på disken. Alternativet finns inte ens under min Seagates egenskaper.

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

[inlägget ändrat 2002-10-23 10:35:07 av NoiseKiller]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ns

Jag har alternativet "Aktivera skrivningscacheminnet" men det är urkryssat och skuggat så jag kan inte kryssa i det. Jag har fårr för mig att det är detta som gör att musen hackar vid minsta belastning.

Kan någon bekräfta eller dementera det? Är det så är jag desperat efter en lösning!

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ns

Nu har jag hittat förklaringen!

Disken kallas SCSI för att den sitter på ett ATA100-kontrollerkort (lite märkligt i och för sig eller?) och det är även därför den inte vill aktivera skrivcachen. Fråga mig inte varför, det funkade tidigare (har iofs installerat andra drivrutiner för kontrollerkortet men de är nyare än de jag använt tidigare så jag förstår inte riktigt) men nu när jag kopplat in disken direkt på moderkortet så funkar det som det ska och det irriterande hackandet har (som det verkar) upphört! YIIHAA!! :oD

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NoiseKiller

Vi snackar sjuka sammanträffanden.

Har 2 diskar på IDE-kanaler och 1 på kontrollerkort. Troligtvis Seagate-disken. Sjuuuukt sammanträffande. ;)

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...