Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lägga upp en server på BBB


kontraband

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är helt färsk på detta område, så jag kanske ställer "dumma" frågor men hoppas ni är överseende.

 

Jag har 2 datorer som jag vill koppla till "jacket" i väggen - en "vanlig dator" (som idag har både utgående och inkommande trafik eftersom jag kör DC++ i den) och en dator som skall agera webb & mail server.

 

Frågan är: vad är bäst att använda här för att dela "jacket"?

Har hört mig för lite grann och får lite olika svar, somliga säger hub andra router och någon har sagt switch.

Jag har försökt läsa mig till vad det är för skillnad på dessa, men tycker att det verkar lite krångligt.

 

Mina önskemål är att man skall kunna kommunicera mellan de båda, och att "apparaten" (hub eller vad det nu blir) inte skall vara för dyr - hade väl tänkt mig runt 800:-.

 

Är alternativet att köpa en hubb och som idag använda "Norton pers. FW" på datorerna?

 

Hade tänkt mig att köra "Win2k server" och Exchange i servern.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte min D-Link 704 för 2år sen och har aldrig ångrat mig... det är en hub / router / brandvägg / switch i ett

 

dom har sånna för en 600 kr numera... finns lite olika varianter men det är helt klart värt att köpa en sån speciellt då man är uppkopplad mot internet dygnet runt som jag är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper en billig routere tänk på att de ofta begränsar hastigheten eftersom de kör 10 mbit/ half duplex = 5 mbit/s. dvs du tappar hastighet om du kör genom en sån. Så du bör köra på en hub eller switch.

 

Får man föresten sätta upp egna servrar på BBB?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köp en switch. finns för de pengar du vill spendera. du kan få upp till 5 ipadresser hos bredbandsbolaget.

 

men det är ju sött att du har så mycket pengar att lägga på licenser. Jag hade ju valt något billigare alternativ än exchange...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 mbit/ half duplex = 5 mbit/s

Det där är totalt fel.

10 Mbit/s i halv duplex betyder att den sammanlagda hastigheten av trafiken i bägge riktningarna kan vara max 10 Mbit/s.

3 in och 7 ut, 5 in och 5 ut, eller 10 in och 0 ut ex.

 

Med full duplex är det 10 Mbit/s åt bägge håll samtidigt.

 

MEN det är sant att en billig router ändå kan vara en flaskhals, eftersom processorn kanske inte klarar av att routa trafik i samma hastighet som ethernetgränssnittet kan prata.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Det där är totalt fel.

 

Jo jag vet att det inte riktigt stämmer men han köper på Dustin kommer de påstå att det fungerar så. Så här står det vid sånna produkter:

 

"Observera att denna produkt har 10Mbps halv duplex på WAN-porten vilket innebär en maxhastighet på 5Mbps i varje riktning."

 

Skulle ha formulerat lite annorlunda...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man föresten sätta upp egna servrar på BBB?

 

Japp, enligt avtalet och enligt internetworld får man det. En icke-kommerciell förstås.

 

Köp en (mini)switch! Inget snack om saken säger jag bara ;)

 

Här är en billig 8-portars, finns en 5-portars för en hundring mindre oxå: http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=604&session=6706e9da9142d6f9923d06d1d778d1c7

 

BBB kör med full duplex, dvs 10mbit in plus 10mbit ut, så det blir ofta dubbla flaskhalsar i en billig router med halv duplex på WAN-porten samt som Anp skriver, det faktum att den förmodligen inte orkar routa ens så mycket data ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-10-22 23:13:03 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

D-link's nya DI-604 kör fullduples på WAN sidan och påstår att det är en 10/100 port.

 

Har testat den (resultatet finns på www.webforum.nu ) och den klarar av att skyffla i drygt 10Mb/s från LAN sidan till WAN sidan, om jag sammtidigt skickade åt båda håll så kom jag up i ca: 17-18Mb/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har råd att köpa W2k server + Exchange tycker jag du ska satsa på en lite seriösare brandvägg. Kanske en Cisco Pix eller någon Linux/BSD-dist.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Tack för alla svar, nu sitter jag i valet och kvalet om jag skall köra på D-link's DI-604 ( http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=216'>http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=216 ), eller iom jag skall ge mig på deras mini-switch DES-1005D ( http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=21 ).

Jag har förstått att billigare routrar inte har full duplex - dock har DI-604:an det (som Gunnar beskriver).

 

Frågan är om Norton Personal Firewall räcker, eller om man bör ha en "fysisk" brandvägg eftersom jag hade tänkt att köra en webb & mailserver.

 

PS. hur stor är risken att DI-604:an inte orkar "routa" trafiken och att det därmed uppstår flaskhals?

 

Sorry om jag uttryckt mig konstigt, men som sagt - jag är en absolut newbie ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen kör jag switch rakt igenom och nöjer mig med personliga brandväggar på datorerna (om det behövs). Huruvida du kan se min sitation som föredöme eller inte är svårare att bedöma - men personligen skulle jag inte stoppa på en nat-router när jag trots allt kan få fem publika ip-adresser som besparar mig alla ev. problem en översättning till interna ip-adresser kan medföra. Enklare med en switch helt enkelt, och samtidigt - för hemmabruk, ger det mycket större möjligheter att ha publika ip-adresser på alla datorer.

 

Om det sedan är smart eller inte låter jag vara osagt, så kör jag och har kört i drygt ett år - dundernöjd ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Angående belastningen så orkar 604'an med 10Mb/s utan problem, detta räcker för "bredband hemma" idags läget.

 

När det gäller frågam om en separat brandvägg eller "personliga brandväggar" så föredrar jag en separat brandvägg.

 

Jag kör ett litet nät bakom, där jag bl.a. har en linux maskin som server (web, mysql, FileMaker, post, fildelning med SMB och NFS, mm) och jag tycker det är behändigt att ha skyddet i brandväggen för då kan jag ha det relativt öppet i det lokala nätverket utan att det exponeras utåt. Plus att jag kan sätta fasta ip-adress på min server, den slipper byta ip-adress om jag råckar stänga av den en längre tid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Han säger ju också att han vill kunna kommunicera mellan sina två datorer, alltså ett nätverk (om det nu inte räcker med att köra ftp men det är ju bara krångligt) och då räcker det inte med en switch.

Har själv samma problem, fick BBB förra veckan (whohooo)

och sitter med en burk som routar all trafik till en hub och sen vidare på mitt interna nätverk.

Ska också köpa en switch eller router eftersom hubben bara är på 10Mbit och går på knäna om jag tankar internt samt externt på en gång :).

Lutar helt klart åt router trots att dom är dyrare.

Då slipper jag oroa mig för att boota om serverdatorn och förlora mitt ipnummer eftersom routern håller det kvar.

Nån som har några bra tips på en riktigt bra router för 1500:- eller mindre?

Skulle vara grymt sjysst om det fanns en router där man kunde välja jack, alltså att den antingen går genom routern eller direkt ut på BBB's nätverk och hämtar ett ip där.

Finns det såna?

Skulle vara perfekt om en kompis ville plugga in sig och köra lite så man slipper konfigurera brandväggen och så :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Han säger ju också att han vill kunna kommunicera mellan sina två datorer, alltså ett nätverk (om det nu inte räcker med att köra ftp men det är ju bara krångligt) och då räcker det inte med en switch.

 

Nu förstår jag inte? Skulle det inte gå att ha ett windowsnätverk med en switch? :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med weyland finns ju ingen anledning till att ha en router när man kan ha en switch som kör wirespeed.

 

Fast jag skulle välja att ha en mjukvarubrandvägg på klientdatorerna

Zonealarm är gratis fast inte min favorit.

 

/Matte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm joo men om man pluggar in alla burkar i switchen kan man då mappa upp hårddiskar, köra domän osv? Mappa upp funkar väl antar jag men domän kommer väl inte funka? Vill gärna slippa köra brandvägg på varje burk och sånt. Visst är det sjysst med ett publikt ip på varje burk men NAT funkar helt ok. Finns det fler argument för switch vs router? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart domän funkar, men det är juh klar overkill i ett hem anser jag. Vill du ha ett experimentnät så kan du juh stoppa det innanför en brandvägg/router - men då skulle jag fortfarande ha en switch mot BBB och mina 'vanliga' arbetsstationer för att slippa få dessa NATtade :)

 

Och jag tror fortfarande inte på att den där lilla routern orkar routa 10mbit in och 10mbit ut, det Gunnar skriver om handlar väl bara om phy/det fysiska gränssnittet på WAN-porten som uppgraderats från 10mbit halv duplex till full duplex? En enkel jämförelse är en hårddisk, även om ATA133 klarar 133MB/s så finns det ingen disk idag som klarar det...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-10-30 21:37:07 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar väl ingen roll om den så har full duplex gigabit på WAN-porten om den inte hinner med att routa paketen? =D

 

--

.Weyland spekulerar

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo kör ett experimentnät med domän hemma, känns inte som overkill, ganska coolt faktiskt, impar på brudar ;)

 

Men man kommer ändå inte ifrån att man måste köra brandvägg på varje burk eller hur? Verkar jobbigt :)

Men vad är det man inte kan göra med ett NATnätverk? Det går väl att portforwarda i princip all trafik som behöver det för att fungera?

 

Vill ju använda den klart smidigaste lösningen när det gäller både säkerhet/konfigurering/enkelhet osv. Finns det ingen router med både "switchport" och "routerport" så man kan välja om datorn ska gå genom routern eller direkt ut på nätet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njee, har inte sett någon sådan lösning i alla fall, inte inom prisklasser för hemnät. Men har du en domän hemma är kanske inte prislappen särskilt viktig? :)

 

...tror fortfarande på en switch ytterst, åså en hw-brandvägg på en switchport åså dina nattade prylar på den brandväggen/routern. Fortfarande frågan vilka hemmaroutrar som orkar routa 20mbit totalt bland annat... hmm, nej - jag måste lösa mitt div-problem, det funkade inte :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja. Klart prislappen är viktig :)

 

Hmm. Men isf måste jag köpa både switch och router, det känns lite onödigt. Men du menar att det inte finns någon ok hemmarouter som inte blir flaskhals när man kör BBB samt internt nätverk? I routern finns väl inbyggd switch? Varför är den så mycket sämre än en fristående switch?

div-problem? Vad är det? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, switchen i hemmaroutrarna lär väl duga, däremot är det tveksamt om dessa routrar orkar routa de 20mbit totalt som man får av BBB... fast det beror juh på om man känner att man har nytta av alla bandbredd :]

 

div, division.. argh - jag får krupp!

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=353786#353803

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch. Kan ingen bara säga åt mig hur jag ska göra :)

Switch/router fördelar/nackdelar. Känner mig helt villrådig. Men om jag nu ska ha en router som inte blir flaskhals med en BBB-uppkoppling, vilken ska jag köpa då? 1500:- känns som smärtgränsen just nu :)

 

Eller en switch med wirespeed under det beloppet om det finns?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...