Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Select Distinct


Admini

Rekommendera Poster

Hej

Varför funkar inte denna Select Distinct kod

Set rs=Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
sql="SELECT DISTINCT Av FROM tabell_1"
För då får man fel:

Det går inte att använda PM-, OLE- eller Hyperlänkobjekt när du väljer endast unika värden (Av).
person.asp, line 111
Av är av typen PM
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Admini!

Det fungerar inte att använda Memo/PM i denna kod. Memo/PM fungerar heller inte vid sortering.

 

Vad innegåller posten Av? Är den stor?

Kan du kan inte byta ut datatypen från PM till Text?

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

[inlägget ändrat 2002-10-22 19:46:49 av Kristianstad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den är inte stor men PM har inte problemet med att fylla posten med mellanslag.

Formatet "text" däremot fyller resten av fältet med mellanslag.

Om jag angett 150 tecken som maxstorlek och den innehåller bara 75 så kommer den att fylla resten med mellanslag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...så kommer den att fylla resten med mellanslag.

Nej!

Det beror ju på vad du gör för inställningar. Leta efter följande knappar då du skapar din databas:

 

FixedField

Fast fält. Har du valt 50 i storlek, lägger den till massor med mellanslag efteråt.

 

VariableField

Varierande fält. Har du valt 50 i storlek och lägger till en post med 4 tecken blir det inga mellanslag

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

[inlägget ändrat 2002-10-22 19:57:31 av Kristianstad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för version på Access? Vad finns det för olika knappar i programmet?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inte Access 2000 och jag vet inte riktigt hur det ser ut i den versionen.

Kan du inte hitta något som ser ut att ha den funktionen?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något i stil med FixedField/VariableField har jag aldrig stött på i Access men i hjälpen för Access2002 står detta att läsa

Använd datatypen PM om du vill lagra fler än 255 tecken. PM-fält kan innehålla maximalt 65 536 tecken. PM-fält kan varken indexeras eller sorteras. Om du vill lagra formaterad text eller långa dokument bör du skapa ett OLE-objektfält i stället för ett PM-fält.

Bara de tecken som skrivs in i fältet lagras i text- och PM-fält. Oanvända positioner i fältet fylls inte ut med blanksteg.

Text- och PM-fält kan sorteras och grupperas, men bara de första 255 tecknen i PM-fältet används för dessa ändamål.

Lite tvetydigt om PM-fält kan sorteras eller ej, har själv aldrig haft behovet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...