Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

P4, Moderkort, minne för 5500kr?


gdgd

Rekommendera Poster

Lite förbryllad av alla histigheter... Enligt info på Intel så stödjer 845G och 845E DDR 266/200. 845GE och 845PE stödjer DDR 333/266

 

Okej, det var precis detta jag fattade nada av.. :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har realtek pci nu, men eftersom jag tänkte låta det följa med min gamla dator vid försäljning tyckte jag det verkade bekvämt att spara en PCI-plats och köpa ett MB med "all included". Finns det någon uppenbar nackdel med inbyggda nätverkskort? Linuxkompabilitet till exempel?

 

RealTek fungerar bra med linux. I allmänhet är det inga problem med inbyggda nätverkskort - det som avgör är helt vilket chipset det bygger på. Dock skulle jag definitivt undvika RealTeks nätverkskort. Jag skulle också (helt ovetenskapligt) hävda att ett bra sätt att ta reda på vilka nätverkskort som är bra, är att läsa källkoden till drivrutinen för FreeBSD - om den är skriven av Bill Paul. Han lägger nämligen in kommentarer om kortet och säger som det är. Läs hans kommentarer om RealTek 8129/8139 chipset i början på:

http://www.freebsd.org/cgi/cvsweb.cgi/~checkout~/src/sys/pci/if_rl.c?rev=1.77&content-type=text/plain

Det är ord och inga visor!

(det som är bra för FreeBSD är bra för Linux och andra operativsystem också).

 

[inlägget ändrat 2002-10-25 15:58:32 av MD]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Verkar vara något gamla kommentarer. (Eftersom han anser p2-400 vara en stark maskin)- Själv har jag kört med Realtek i flera år (under windows) utan problem och med goda prestanda.

 

"It's impossible given this rotten design to really achieve decent

* performance at 100Mbps, unless you happen to have a 400Mhz PII or

* some equally overmuscled CPU to drive it."

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, kommentarerna är några år gamla. Men detta chipset är vanligt förekommande än idag, så det förändrar inte så mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att det är 6-kanaligt ljud istället för 2-kanaligt på moderkortet Abit BD7II i845E 6PCI 1AGP 3DDR-DIMM LAN Audio Socket478 ATX, stämmer det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Abits hemsida så är det "6-channel audio":

 

http://www.abit-usa.com/products/mb/bd7ii/

 

Är det samma kort? Enligt denna sida är det bara 5 PCI:

 

http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/pt_main_back.jsp?pPRODUCT_TYPE=MotherBoard&pMODEL_NAME=BD7II

 

[inlägget ändrat 2002-10-25 17:30:36 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt BD7-II har 6kanaligt ljud.. står så i handboken oxå - men inte på hemsidan när jag köpte det... intressant bonus, om det nu är något att ha - aldrig testat det i princip.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte köpa det här kortet på DB Abit BD7II i845E 6PCI 1AGP 3DDR-DIMM LAN Audio Socket478 ATX

1267.00

Men vad ska man lita på, 6 kanaler 5 pci ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ASUS är inte direkt kända för sin kvalitet på grafikkort.

 

Det finns ett antal märken som har avsevärt mycket bättre prestanda.

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta på bilden som finns på datorbutikens sida för BD7II, så ser du 5 PCI-platser. Samma på länken till Abits USA-sida. I texten skriver de 6 PCI men på bilden syns 5 PCI. Felskrivningar?

6 channel audio anger båda sidorna i alla fall.

 

BD7 däremot har 6 PCI, men 2-channel audio:

 

http://www.abit-usa.com/products/mb/bd7/

 

Kanske du ska maila Datorbutiken och be dem reda ut begreppen, så att du inte blir lurad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gdgd,

 

Jag har tittat på ytterligare några sidor utan att bli klokare, bl.a. på http://www.butik.it/ som skriver 5 PCI och 2-channel audio. Svårt få någon rätsida på detta. Men läs gärna Weylands inlägg och ta 6-channel audio som en bonus.

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det förändrar så tillvida att han anser att en med "stark" processor (400 MHz) så är kortet okej. Då är ju kortet ännu mera okej med GigaHerzProcessorer....

 

Själv har jag som sagt haft full belåtenhet redan vid 133MHz..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nja. Prestanda ligger ganska fast vid vilken GPU kortet har. Någon ytterst enstaka procent hit eller dit skiljer sig korten i prestanda, men ASUS kör kvalitetskomponenter. Samt utför ett bättre arbete. Det man absolut skall tänka på är att inte köra med ASUS-rutiner, för dessa suger. Kör med detonator!

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

1) Hur många PCI behöver man? 5 räcker mer än väl. Jag erfar att tre är vad man vanligtvis behöver, kanske 4.

 

2)Ljudet är knappast 6-kanals. Troligen 5.1. Dagens inbyggda ljudkretsar med 5.1 ljud och digitala in/utgångar är helt okej, och räcker för alla utom för musiker.

 

3) Men för bövelen: Se till att få RAID. Då får man 4 kontakter man kopplar till var sin enhet. Då blir det mycket bättre prestanda än om diskarna måste dela sladd.

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudet är knappast 6-kanals. Troligen 5.1

 

Okej, nu är inte jag nån hemmabiosnubbe, men blir inte 5+1 just 6 kanaler? Eller är det fem kanaler med delningsfilter som separerar basen till en sjätte "låtsas"-kanal?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu är inte jag nån hemmabiosnubbe, men blir inte 5+1 just 6 kanaler?

 

Helt rätt. 6 kanalsljud, likså 6.1 är 7 kanalsljud.

 

.Morpheus II

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller ändå inte med, ASUS grafikkort har inte i något test visat sig vara bättre än t.ex.

Gainward

Leadtek

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Man testar inte reabilitet i några längre tester. "Det kraschade inte en enda gång under testet som pågick i två timmar".. Suck. När kondensatorerna börjar torka, kallödningarna börjar släppa, who you gonna call? Ghostbusters?...

 

Visst kan man se grafikkort som färskvara, och därmed strunta i kvaliten, men det gör inte jag. Lägger hellre 100 (eller 200) spänn extra på kvalitetskort från ASUS än noname-grejor som orsakar trubbel. Både Gainward pch Leadtek är okej grejor, men någon vidare kvalitet snackar vi inte om där. Bra för fjortisar som vill ha ut max framerate. (En enda FPS eller så mer än ASUS kanske.. På bekostnad av kvaliteten.. Sen undrar de (och skriver hit å frågar) varför deras datorer startar om "utan anledning"..... Suck.

 

 

MVH

pedagogen

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-25 23:32:03 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2)Ljudet är knappast 6-kanals. Troligen 5.1. Dagens inbyggda ljudkretsar med 5.1 ljud och digitala in/utgångar är helt okej, och räcker för alla utom för musiker.

 

Rättelse: 5.1 ÄR 6 kanalsljud. Förklaring: Imotsats mot Dolby Stereo (4.1) vilket är 5 kanalsljud där .1 symboliserar surroundkanalen så kör 5.1 med splittad surroundkanal, vilket skulle se ut så här för att förklara enkelt:

5.1 = 3 frontkanaler + 1 subkanal + 2 surroundkanaler.

4.1 = 3 frontkanaler + 1 subkanal + 1 surroundkanal.

 

4.1 är det man kallar Dolby Stereo och 5.1 är det man kallar DTS/Dolby Digital (DTS=Digital Theatre System)

 

Så visst är 5.1 ett 6-kanalssystem.

 

Rättelse till mitt eget inlägg: .1 är subkanalen inget annat. 5 kanaler + 1 kanal för låga/dova toner, dvs sub.

 

.Morpheus II

 

[inlägget ändrat 2002-10-25 23:46:30 av Morpheus II]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du har din åsikt och jag har min.

När kondensatorerna börjar torka, kallödningarna börjar släppa, who you gonna call? Ghostbusters?...

Är det vanligt med kallödningar? Skulle inte tro det.

Hur kan du vara så säker på att komponenterna som ASUS använder sig av på något som helst sätt skiljer sig från någon annan tillverkare?

Jag påstår inte på något som helst sätt att ASUS är dåliga tillverkare.

 

Jag lägger iaf hellre mina pengar på ett grafikkort från någon annan tillverkare än ASUS.

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...