Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var finns investerare?

Mr Andersson

Rekommendera Poster

Ibland händer det att man får en bra idé som man skulle vilja genomföra. Jag är (oftast) kapabel att genomföra den tekniska biten, men är det någon som vet var man kan vända sig för att hitta någon som kan marknadsföra, sälja, banka in i huvet på folk, etc?

Jag är inte intresserad av att köpa denna tjänst (för dyrt), men kan vara intresserad av att gå ihop med någon (jag har idén och utveckling, den andra har kontakter och pengar).

Det är inte bara IT-grejor jag pratar om, utan det kan röra sig om vad som helst.

Tips?

(jag raggar alltså inte investerare här på Eforum, utan bara info om var jag hittar dem!)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tillgång till riskkaptial och samtidigt få ett aktivt engagemang kan vara svårt att förena i en och samma intressent.

Mycket av det riskkapital som finns kanaliseras via större privata institutioner eller hel och halv offentliga instanser (Fondbolag, Nutek, ALMI mfl).

Du kanske skulle dela upp önskemålet i två delar:

- Möjlighet att få tillgång till riskkapital.

- En erfaren mentor (fd VD o d)med ett brett affärskunnande och ett större nätverk. Inte nödvändigtvis från den bransch du ämnar verka i.

Ta kontakt med ALMI på din ort för att få vidare information hur du ska agera.

Det finns flera alternativ som står till buds och en kontakt med ALMI kan ge dig mer kunskap och information.

För övrigt:

Tråden flyttas över till ekonomi-forumet

Mvh

Dennis

Länk till inlägg

En bra tävling är den ovan givna länken:

http://www.venturecup.org/

där kan du börja med att driva projektet utan pengar och fundera igenom alla bitar och kunskaper som det krävs för att kunna driva projekt i företagsform.Har jag all kunskap eller vilken typ behöver jag...

Att vara med i ventureCup gör att man kan få många kontakter via det då man ofta har handledare eller rådgivare.

Och vad menare du med investerare. Är det riskkapitalägare du letar efter eller är det kompanjoner som är beredda att satsa både tid och kapital i företaget.

(om någon hade tänkt att anmärka: arbetstid=kapital(humankapital))

Om du har en idé som du tror skulle kunna gå att genomför - TVEKA INTE att genomföra dem. Arbetsförmedlingen har starta eget bidrag för de med visioner

Länk till inlägg

Jag har företag sedan några år tillbaka, mest som konsult. Men nu känner jag att jag vill göra egna produkter.

Investerare är egentligen fel beskrvning, jag behöver närmast någon som kan få ut produkterna på marknaden, dvs någon som har rätt kontakter och rätt kompetens för det.

Länk till inlägg

Om man vill sälja produkter har man tre huvudsakliga distributionssätt:

1.Personlig försäljning. Du åker runt i landet och söke upp kunder.

2. Kunderna får söka upp dig. Du marknadsför dig i medier och har en liten butik och satsar paralellt på Internetförsäljning.

3. Du kontaktar etablerade återförsäljare/konsultnätverk för att få dem att ta in dina produkter i deras sortiment och på så sätt behöver inte du arbeta ihjäl dig

Jag skulle till en början föreslå punkt 1 och 3(beroende på i vilken genre produkterna hör hemma). Men att samtidigt marknadsföra dem på Internet (ej sälja) är aldrig fel

Länk till inlägg

Nej, inte schampoo heller.

Om jag tex gör ett datorprogram på eget initiativ (ej beställt av kund) så är det en produkt, men om en kund gör en beställning på ett likadant program och jag ska utveckla det åt kunden så är det kunsulttjänst.? Men det är inte själva datorprogrammet jag säljer, utan funktionen det utför. Produkt eller tjänst?

(nu är det inte bara datorprogram, utan det ingår även andra saker i "funktionen").

Länk till inlägg

1 och 3 låter vettigast. Det jag säljer kräver diskussion med kunden för att veta vad denne vill ha och på vilket sätt. Det kan inte beställas på Internet eller skickas i en kartong. Dock kan jag på ett ganska enkelt sätt marknadsföra det på nätet, men det kan inte vara den primära kanalen.

Länk till inlägg

Men sök upp något etablerat IT-företag som har det stabilt ekonomiskt för att få de att tycka till om produkten - inte sälja den. ALMI Företagspartner brukar kunna förmedla sådana kontakter.

Har du provat din produkt på din tilltänkta målgrupp för att få deras åsikter på vad de värdesätter för funktioner. Nu vet jag inte vilken bransch det gäller och vilken erfarenhet du själv har av den, men om man har ringa erfarenhet så kan man aldrig komma på allt på egen hand.

Mitt råd:

Sök upp etablerat IT-folk för ett presentera din produkt och sök upp företag i sektorn för att testa produkten och samtidigt får du tips på vad du kan förändra och referenser för framtida kunder

Länk till inlägg
  • 2 veckor senare...

Hur går det. Hoppas att du inte ger upp dina ideér. Våga göra annat. Visst börja med att prova ideén småskaligt för att se om den fungerar och ta chansen. Ni som kan ert områden har goda förutsättningar att lyckas

Länk till inlägg

Hej,

Min erfarenhet är att om du inte väldigt bra kontakter så är det svårt.

Men annars kan man väl rangorda behoven som så här:

1. Produkten måste kunna betala sig minst 10ggr om inom en rimlig tidsram.

(De brukar vilja satsa minst 5 miljoner och få tillbaka 50)

2. Produkten måste vara ganska unik eller vara väldigt mycket bättre än konkurenternas.

3. Sedan spelar personen bakom idén väldigt stor roll, tror dom inte på dig satsar dom inte heller på produkten.

Så hitta nån gamal avdankad VD el. dyl. med lite kontakter som hjälper dig i starten, det behöver inte ens vara nån som varit inom IT tidigare.

/Stefan

Länk till inlägg

Hur produkten måste betala sig beror på hur mycket som måste investeras. Om man kan börja marknadsföra den parallellt med ett vanligt arbete eller studier så kostar det inte mer än telefonsamtal, brev och demoskivor. Men om mn säger upp sig från jobbet så måste produkten ge mer avkastning - framför allt inom en snävare tidsram. Men första skrivaren i inlägget sa att han kunde det tekniska själv och det var den administrativa biten han ville ha hjälp med. Och det behöver inte kosta mycket pengar. Genomför man marknadsföringen mot en speciell målgrupp, behöver man kanske bara 10.000 i kapital, förutsatt att persoerna själva inte tar ut någon ersättning själva i början.

Länk till inlägg

En produkt som säljs av en enskild utvecklare brukar tyvärr stöta på en del trubbel.

Vad händer med de kunder som köpt produkten när utvecklaren byter jobb/flyttar/dör etc.

Jag menar inte att en enskild utvecklar inte kan klara av att supporta en produkt(många stora företag klarar det inte ens), ibland kan man till och med få bättre support. Men det är tyvärr den frågan som kunderna ställer sig.

Länk till inlägg
  • 6 months later...

Om din affärsidè är bra kan du ju få startkapital genom att skicka säljmail till alla aktieintresserade för att teckna aktier i ditt nya bolag.

Om varje aktie tecknas till kursen 100 kr och du lyckas få 500 000 st aktier fulltecknade, motsvarande 50 000 000 kr, så är det jättebra.

Om du, jag och alla andra köper 500 aktier, motsvarande 50 000 kr, så behöver du inte så väldigt många aktieägare.

Hitta e-postadresser på www.avanza.se

Om du vill kan jag hjälpa dig att genomföra din dröm.

Du kontaktar mig på bfred@cediuminvest.se

Länk till inlägg
  • 2 months later...
Niklas Andersson

Hej,

Det finns ne hel del info om riskkapital på ett antal siter poå nätet, en bra samlingsplats är svenska riskkapitalföreningens hemsida www.vencap.se

ett annat alternativ är www.nutek.se där du hittar länken finansiering och affärer. Om du bor i en av de större svenska städerna så kan det vara en ide att kontakta Connect, ett nätverk av rådgivare och affärsänglar som jobbar ideelt med frågor kring tillväxt, finansiering och företagsutveckling för

mindre bolag. www.iva.se/connect.

Lycka till

Niklas

Länk till inlägg

jag kan bara hålla med.. den siten känns ganska oseriös! tonvis med stavfel och allmänt hobbyaktig.

"Sitt aldrig på några Daytradingaktier under natten till nästa morgon. För att minimera risken för förlust så är denna regel mycket viktig"

Haha :)

"Vad tjänar man då som Daytrader? ... Jo genom hårt arbete så kan komma upp så stora inkomster men som sämst kan man tjäna 4000 000 kr per månad

och då är det ändå inget dåligt betalt

"

Hahaha!!! *gråter* "som sämst" ... LOL!

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...