Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Optimera kod


martinwahlby

Rekommendera Poster

Japp men som jag förstod det så hämtas inte all data dirket om man använder rs.movenext utan man hämtar kanske 100 poster åtgången... och då tar ju det mindre minne än att fylla en array med kanske all data dirket.

 

Fast då har man istället en massa extra anrop mot databasen som man slipper om man kör getrows.

 

Jag har inget emot getrows och har sätt att det är snabbare än rs.movenext i vissa fall, är bara så förvånad att alla säger att getRows är så bra, sedan läser man böcker (som borde vet vad de skriver om) att getRows är mycket sämre än rs.movenext... livet är mycket lättare om alla tycker samma sak :)

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju sätta RS.cachesize för att säga till hur stora klumpar av poster du vill ha åt gången.

 

Sen en annan (den största?) fördelen med getrows är ju att du kan stänga databaskopplingen betydligt snabbare än om du loopar igenom RSet. Man minskar alltså risken för flera öppna databaskopplingar samtidigt.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tänker jag inte på tiden det tar att loopa genom ett recordset eller en array utan bara på själva minnesförbrukningen.

En array allokerar *alltid* mindre minne än ett recordset oavsett vilka properties det har.

Sen har man ju iofs ett recordset fyllt med data plus en array fyllt med data innan man hunnit stänga recordsetet och satt det till nothing...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...