Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Query.Sting ???????


Lilla Anna

Rekommendera Poster

Hej tacksam för minsta lilla hjälp!

Jag har en url i adressfönstret med en querystring.

http://anna.swebase.com/enter.htm?namnID=2

 

Nu vill ha med användarens idnummer in i ett formulärfält hur gör jag??? Måste kolla användaren mot databasen,men då måste ju querystingen skrivas ut för att ha nåt att jämföra med. Hur skall jag göra har testat 1000 varianter. Glad för alla tips!

 

Lilla Anna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa variant 1001 =)

<form>
<input type="text" name="mittfalt" value="<%=Request.QueryString("namnID") %>">
</form>

 

Om du bara ska ha den för att jämföra så kan du väl lika gärna lägga det i en variabel som du sedan jämför med det du hämtar från databasen...

 

/Stefan

 

[inlägget ändrat 2002-10-22 01:34:22 av Stefan K]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även lägga den som hidden så ser inte användaren den i alla fall om han inte tittar i källkoden.

 

<form>
<input type="hidden" name="mittfalt" value="<%=Request.QueryString("namnID") %>">
</form>

 

Du kan även lägga in den som en Session men det är lite mer komplicerat.

 

 

 

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar:o)

Men behöver mer hjälp för det fungerar inte :o(

 

Det här är konstigt... precis som ni har skrivit tänkte jag med men det syns inget, den skriver inte ut stringen.

 

Har testat att göra om stringen men det fungerar inte ändå. För att kolla har jag försökt att requsta den med hjälp av variabel från formuläret men skriver inte ut nåt???

 

Jag blir snart tokig, vill ju ha med idnummer in i det inlägg som skall sparas ner i databasen och enklaste sättet att komma åt det borde ju vara på detta sättet. Alltså fånga upp nummret från URL:en????

 

KAn det ha nåt att göra med att formuläret ligger i en frame och adressen går till frameset:et? URLen är ju till framesetet och inte till sidan jag jobbar med?

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-22 23:47:29 av Lilla Anna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet inte jag hur er webserver är konfigurerad men det kan ha att göra med att filändelsen är .htm och inte .asp vilket behövs om man ska använda sig av ASP-parsern.

 

Alltså. Prova att döpa om filen till

enter.asp och länka sen till:

http://anna.swebase.com/enter.asp?namnID=2

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar om jag länkar till den sidan jag skall visa querystingen på, men inte om jag länkar till framesetet som sidan ligger i liksom. Har ju länkat till den bara för att Querysringen skall synas hela tiden och nås från alla fönster, det var tanken.

 

Oki jag kan göra så att jag länkar till den specifika sidan men då "ger" jag mig. Det måste gå att lösa på ett annat sätt...

Orkar ni så är det bra om vi kan fundera tillsammans :o)

// Anna

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Men om du länkar till en frameset-sida så måste du vidarebefodra querystringen till den sida som ska nyttja den.

 

Typ:

 

Länk till framesetsida

http://www.minsida.com/frameset.asp?sida=1

 

<html>

<title>frameset.asp</title>

<frameset>

<frame src="sida_med_querystring.asp?sida=<% = Request.Querystring("sida")%>">

</frameset>

</html>

 

Du har då vidarebefodrat querystringen till den andra sidan. Eller har jag missuppfattat dig?

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du har inte missuppfattat mig, precis så menade jag! Skall genast ta och kolla hur det går, återkommer med svar! Tack så länge, gott att det finns hjälp när man trasslat in sig för mycket i asp:n.... :o)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...