Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vad skall man börja med?

DaveW

Recommended Posts

Hej Min grabb är 13 år och han tänkte börja att göra egna spel. Vilket program skall han lämpligtvis börja med? Flash? VB?

Finns det något enkelt sätt att "komma igång"?

Det får ju inte vara för krångligt i början.

Beror naturligtvis helt och hållet på vad det skall vara för spel.

Flashspel används oftast på webben och görs i programmet med samma namn.

Visual Basic är väl direkt inte ett program där man gör spel. Det använder man mest för att göra Windows-program i.

Skall det vara ett snyggt 3d-spel bör du först och främst skaffa dig ett 3d-program att göra bilderna i. Därefter använder du DirectX som är bäst till detta ändamål...

Populärt att göra spel i är också C/C++/.

Mitt råd är att du går till biblioteket i din stad och lånar en bok om C.

Lycka till! Och skicka gärna en version av ditt spel till mig då du är klar :)

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

Vad är det för typ av spel ? I VB slänger man relativt snabbt och lätt upp spel av typen Yatzy och liknande, ska man göra 3D spel så är det C/C++ och DirectX som gäller, blir lätt något avancerat i så fall.

Han vill bara komma igång med något så snabbt som möjligt. (tålamod är en stor begränsning i den åldern).

Han vill nog bara kunna göra en streckgubbe som går och skjuter på saker, saker som han själv ritar. Någon 3D är nog inte aktuell, bara så enkelt som möjligt så han kommer igång och får intresset, sen...kan han göra nya Diablo mm så pappa slipper arbeta :-)

Det finns ju ett program som heter blitz basic. Tanken med det är just att man på ett ganska enkelt sätt ska kunna skapa simpla spel. Man kan ladda ner en shareware version eller nåt på www.blitzbasic.com tror jag.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...