Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klockning


Seglarn

Rekommendera Poster

Är det någon som har tid att reda ut det här med överklockning av processorer och minnen??

Kör en AMD 1400 på ett asus A7M266...DDR 256 minnen. Skulle det att överklocka dessa. Hur ska inställningarna i bioset då stå?? Behver jag nya minnen?

 

FSB...Front System Bus?? rätt eller fel och vad gör den??

 

Minnesbussen ??Kan någon vara snäll att bena ut detta åt mig en gång för alla

 

Tack på förhand

/Seglarn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte alla inställningar för det moderkortet men lite grand så här ligger det till.

Sen är jag inte säker på om du kör en T-bird 1400MHz eller en AMD XP 1600+ (som också går i 1400MHz). Oavsett vilket så har du en relativt överklockningsvänlig CPU.

 

Din T-bird 1400 (vi förutsätter tills vidare att du har en sån) körs med multiplikator 10,5 och FSB (FRONT SIDE BUS) i 133MHz, alltså 10,5 x 133 = 1400MHz.

 

För att överklocka CPU'n (och för den delen hela systemet) så räcker det med att höja FSB'n till ett högre värde, om du höjer FSB (eller CPU clock kanske det heter i din BIOS) till, låt oss säga, 140MHz så kommer din processor att köras i (10,5*140MHz) 1470MHz och dina minnen kommer att köras i samma hastighet som FSB, d v s 140MHz.

Nu kan det vara så att minnena körs asynkront med FSB, vilket jag betvivlar, det skulle kunna vara så att de körs i 4:3-förhållande. 4:3 innebär t.ex. vid FSB 133MHz att dina minnen körs i 100MHz ( matematiskt (133/4)*3=100 ), om det skulle vara fallet skulle dina minnen vid FSB=140MHz köras i (140/4)*3=105MHz och då skulle alltså minnesbussen vara "överklockad" med 5 MHz jämfört med vanliga fall.

Du kan även, om ditt moderkort stödjer det, köra minnena asynkront "åt andra hållet", d v s 4:5 och då skulle hastigheten på dina minnen bli (140/4)*5=175MHz.

 

En sak som man ska vara medveten om när man höjer FSB'n är att även PCI-bussen och AGP-bussen höjs. För ej tålig hårdvara kan det innebära att man får en oväntad(?) blåskärm emellanåt.

Beroende på vilka AGP/PCI-dividers som ditt moderkort stödjer så kan resultatet variera, men alla (tror jag iaf) moderkort som stödjer 133MHz-buss har en inbyggd PCI-divider på 4. Det innebär att PCI-bussens hastighet blir 133/4=33MHz vilket är PCI-bussens ordinarie hastighet. AGP-bussen har en relation till PCI-bussen och den är "dubbel", d v s att om PCI-bussens hastighet är 33MHz kommer AGP-bussens hastighet att bli 66MHz vilket också är ordinarie hastighet.

Vid en PCI-divider på 4 och man höjer FSB till 140MHz så kommer PCI-bussens hastighet att bli 140/4=35MHz och AGP-bussen bli 35x2=70MHz. Det är alltså en liten (men inte obefintlig) höjning av dessa bussar som kan påverka systemet negativt omd et vill sig illa.

 

Det gäller att ha hårdvara som stödjer andra hastigheter än det som är "ordinarie", det är inte bara minnena som kan sätta stopp för överklockning. För min egen del så har jag tidigare råkat ut för att det var ljudkortet som inte tålde PCI-hastigheter över ca36MHz.

 

Men att enbart överklocka minnena ger inte direkt nån dramatisk prestandahöjning. Se till att höja FSB'n så ger det mer effekt.

 

Själv har jag en AMD XP 1600+ som just nu tuffar på i 1750MHz. 10x175MHz=1750MHz, som du märker så är multiplikatorn ändrad jämfört med original. På AMD-CPU's går det att överklocka med hjälp av multiplikatorn också (Intel är låsta sen PentiumII-tiden). Vissa T-birds är upplåsta från fabrik (oftast just 1400MHz brukar vara det) de senare Palominos (XP) måste låsas upp med lite "tricks". Om CPU'n inte "tål" höga FSB med original-multiplikator så kan man sänka multiplikatorn och därmed öka chansen för att lyckas med en hög FSB.

 

Men alltsom oftast så krävs det även spänningshöjning på CPU'n för att lyckas med överklockning. Om man höjer spänningen så innebär det även att värmeutvecklingen ökar som i sin tur ställer högre krav på kylningen av CPU'n.

Det blir liksom lite katten-på-råttan-lek med att överklocka.

Om man sen blir "biten" av överklockning så brukar det inte räcka med ordinarie effekt som nätaggregaget levererar utan då måste man skafffa ett kraftigare nätaggregat som levererar en bättre ström på vissa spänningar (ex. 3,3V).

 

En kort beskrivning på något som jag inte vet om du frågade efter - LMFAO....

 

/f2

 

[inlägget ändrat 2002-10-21 21:15:19 av force]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra :)

 

Kan tillägga att det på särskilt överklockningsvänliga moderkort finns möjlighet att låsa PCI/AGP-bussen till sin avsedda hastighet, dvd 33/66MHz, oavsett vad man ställer FSB till... vet inte hur vanligt detta är, men funkar på mitt P4-moderkort ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går även på t.ex. ASUS P4B533-V.

 

På moderkort med nForce-chipset så är AGP/PCI oftast låst till 66/33MHz "hela tiden".

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förrresten så är det väl, rätta mig om jag har fel, så att kombinationen Moderkortstillverkare+Chipset+BIOS gör att man kan få vissa extra features som t.ex. en manuell AGP/PCI-divider eller en låst AGP/PCI-divider?

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...