Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hopplöst söka jobb ?!?!?!

Glenn Larsson

Recommended Posts

Glenn Larsson

http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200210/21/20021021111726_CSD592/20021021111726_CSD592.dbp.asp

Killen är inte ensam, har själv haft svårt hitta jobb, Jag har helt enkelt tröttnat på att företag ska lyckas vända om konjunkturen och skapa arbetstillfällen, det enda vettiga verkar att starta eget.

Känner även flertalet arbetslösa som helt enkelt slutat söka jobb(!) de har gett up helt och hållet. Själv har jag alltså inte nått dit utan valt en annan väg, tar heldre mina chanser som egen än att vänta på att AKassan ska ta slut.

Inte så underligt att hela IT branchen sket sig när 99% höll på med EBusiness & Websidor. Enda tipset jag har till svenska företag är "diversifiering" - Alla kan inte hålla på med Ebiz och överleva. Hoppas verkligen att företagen tänker i mer än 2 milisekunder innan de öppnar upp sådana verksamheter i sådan skala, och sedan kliar sig alla i huvudet när aktiebörsen slår i backen med upp till 95% förluster på vissa aktiers värden.

Nån annan som tröttnat?

Mvh

Glenn

Ett tips är att ta en utbildning till ett jobb med bra framtidsutsikter och inte bara ta en utbildning för att den är "inne".

/Johnny

GOD JUL!

http://www.johnnyronnberg.com/

”Jag vet inte hur tredje världskriget kommer att utkämpas, men jag vet att fjärde världskriget kommer att utkämpas med stenar och käppar.”

Albert Einstein.

Branchefen,

Ett tips är att ta en utbildning till ett jobb med bra framtidsutsikter

Det var vad många tyckte när de valde det systemvetenskapliga programmet / programvaruingejörsprogrammet e d för 4-5 år sedan....

Min högst personliga uppfattning är att vi ska välja utbildning i större utsträckning än vad vi gör idag som vi gillar :-)

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

Ett tips är att ta en utbildning till ett jobb med bra framtidsutsikter och inte bara ta en utbildning för att den är "inne".

Ja det var ju väldigt logiskt, det gör inte folk då menar du ?

Det lilla problemet är ju bara att se in i framtiden.

Stefan Eklinder

Jag har varit arbetslös ett år för två år sedan. Var registrerad som arbetssökande på Arbetsförmedlingen, men valde att söka jobb och diverse utbildningar på egen hand.

Det är jag tacksam för idag, för att hade jag inte gjort det så hade jag inte haft jobbet jag har idag. Ett jobb som inte är drömmen, men hellre det än inget alls.

Så var aktiv själv. Arbetsförmedlingen hjälper dig inte för fem öre. De skickar bara en hem en massa nonsens lappar och undersöker om du fortfarande är arbetslös eller arbetar. De lovar hjälpa dig om du är arbetslös, men hittills har inte jag fått ett enda arbete via Arbetsförmedlingen.

---

/Stefan Eklinder

If you can’t make it, fake it.

Ja det var ju väldigt logiskt, det gör inte folk då menar du ?

En del väljer nog det som kompisarna väljer eller en utbildning som det talas mycket om utan att tänka på vad utbildningen leder till.

Det lilla problemet är ju bara att se in i framtiden.

Visst är de det. Men ett tips är att kolla vilka jobb det är ont om folk i och som det kommer att fortsätta att vara det. Sen får man också ta hänsyn till hur framtidsutsikterna ser ut för ett specifikt jobb.

Man kan aldrig vara helst säker, men man kan få en viss uppfattning om vilka jobb som det tenderar att saknas jobb i framtiden. Ett tips är hantverkaryrken. För det är jobb som kommer att behövas även i framtiden. Sen är det inte brist i alla hantverkaryrken, men många. Såsom, VVS-montör, elektriker, hissmontör och liknade yrken.

/Johnny

GOD JUL!

http://www.johnnyronnberg.com/

”Jag vet inte hur tredje världskriget kommer att utkämpas, men jag vet att fjärde världskriget kommer att utkämpas med stenar och käppar.”

Albert Einstein.

Glenn Larsson

Håller med om AF; deras existensberättigande = -52 på en skala av 1 -> 10. Fick job via rekrytrings företag och igenom att ringa upp företag (prata med tekniker chefer, vd's mm), men nu är det torrt.

>Ett jobb som inte är drömmen, men hellre det än inget alls.

Hittade ett sådant, det lät sisådär, den provanställningen slutade inte så bra; men AF vart nöjda, jag åkte ju ut ur deras statestik.

Mvh

Glenn

• 1 year later...

Arbetsförmedlingen är det väl ingen som tror ska göra något? De ger ut en tidning och sitter och gäspar. Det finns inget annat alternativ än att söka jobb själv. Men är man ny systemvetare är man inte intressant i något sammanhang alls.

Söker man mindre kvalificerade jobb tänker arbetsgivaren att man egentligen inte vill ha jobbet och sticker så fort an hittar något annat. IT-jobb går inte ens att söka eftersom 5 års erfarenhet är standardkravet nu. Man sitter i kisset helt enkelt.

/Loon

------------------------------------------

Håll aldrig i en katt när någon slår på en dammsugare.

- Okänd -

Var hittade du förresten denna gamla tråd? (Okt 2002)

De har faktiskt sedan ett par år tillbaka även sina "jobb" på internet. Men jag håller med om att de inte gör så mycket mer än vad Jobline gör.

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...