Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur testa prestanda?


witheas

Rekommendera Poster

Min snart 3 år gamla dator har blivit långsammare senaste månaden. Den hackar till och låser sig då och då, ett par sekunder i taget. Märkbart framför allt då jag spelar spel (som tidigare flutit på bra).

Nu har jag gjort rent ombord, installerat om ALLT, defragmenterat och skapat utrymme på hårddisken, samt köpt till extra minne. - Döm om min besvikelse då problemet kvarstår!

 

Kan det vara själva hårddisken som börjar bli trött? Hur testa den?

 

Tacksam för alla tips!

 

Processor: AMD Athlon 500Mhz

HD: IBM 13GB, DMA.66, 9ms, 7200rpm, 34 GXP

OS: Windows 2000pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Sandra var helt klart ett roligt verktyg, men jag saknar kunskapen för att kunna bedöma testresultaten.

 

Är 370MB/s normalt för gamla PC100 SDRAM? Sandra tipsade: "Low bandwidth - Check timing and settings". (Max. bus bandwidth ska vara 1616MB/s säger sandra, dvs. 2*101Mhz buss)

 

Den HD-partition som jag har spel på var lite långsammare än systempartitionen: 12000kb/s istället för 14500. Är det normalt?

 

Kvarstår gör problemet att program som flutit fint förut nu hakar upp sig då och då, trots att jag ökat mängden minne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt RAM ligger i nedre kanten på prestandan men det hänger nog ihop med att du bara har en 500Mhz processor.

Prova att testa den med/utan de nya RAMen.

 

HD verkar helt OK - den är alltid lite långsammare på de inre spåren dvs i ditt fall är C: lite snabbare än D:.

 

När du har kört en test i Sandra kan du alltid fälla ned menyn och välja en jämförelse som är mera relevant.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...