Just nu i M3-nätverket
Jump to content

databasen har slutat fungera

december76

Recommended Posts

Hej! Jag har nyligen snickrat ihop en webbsida åt en kompis, där han kan publicera sina filmrecensioner. Siten är uppbyggd i PHP med MySQL som databashanterare. Fram tills igår har allt funkat perfekt, men i dag slutade plötsligt sökfunktionen att fungera. De sökquerys som skickads returneras hela tiden tomma. Dessutom försvinner en del fält när man matar in nya recensioner i databasen, via det gränssnitt jag skrivit. Det är hela tiden samma fält som helt enkelt inte förs in i databasen. När jag provar att ställa frågor till databasen via PHPAdmin istället verkar allt funka som det skall. Det verkar som om det plötsligt uppstått något fel i kopplingen mellan PHP-sidorna och själva databasen. Detta utan att jag gjort några ändringar i koden. Jag har baske mig inte en aning om vad som är fel. Finns det någon där ute som har det? Kolla gärna in på http://www.moviehamlet.com, om det skulle hjälpa.

Det kan inte ha att göra med att du skickar med specialtecken eller något i sökfrågan, typ citationstecken? Jag råkade ut för ett problem när jag missat en addslashes() på ett ställe.

/Niklas

Tack för tipset! Jag tror dock inte att det är detta som är problemet. Dels fungerade sökfunktionen perfekt igår (och jag har alltså inte ändrat koden sedan dess) och dels har även införandet av nya poster i databasen börjat att bugga (vissa fält kommer helt enkelt inte med).

Fast att vissa fält inte kommer med kan ju bero på att du avslutar SQL-strängen mitt i med ett citationstecken?

Eller kan det ha att göra med att du använder svenska tecken i fältnamnen (<input name="enkelsök" type="text" id="sökruta">)?

/Niklas

[inlägget ändrat 2002-10-21 15:25:57 av ns]

Tanken har slgait mig. Dock försvinner fält som innehåller ren sifferinformation (typ årtal) vid sidan om textfält. Dessutom funkade som sagt allt igår. Är det själva databasen som blivit instabil?

Kan det vara så att du på något sätt gömmer eventuella felmeddelanden från databasanropen? För det är ju märkligt att inget funkar samtidigt som du inte får något felmeddelande.

Har du testat att skriva ut sql-strängen på sidan för att se att den ser okej ut?

/Niklas

Jag hittade buggen igår. Hittilldags har jag aldrig behövt ange med vilken metod "POST"-taggen skall skicka formulärdata, men när jag igår lade till att informationen skulle skickas som "multipart/form-data" fungerade plötsligt alltig igen. Fråga mig inte varför denna extrainformation plötsligt krävdes...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...